Τηλεδιάσκεψη στη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης για τη δυσοσμία

Τηλεδιάσκεψη στη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης για τη δυσοσμία

Τηλεδιάσκεψη στη ΜΕΘ για τη δυσοσμία – Τα αδιάσειστα στοιχεία για το πρόβλημα, οι δεσμεύσεις και οι νέες παρεμβάσεις των ΕΛΠΕ για τη λύση του, οι επιφυλάξεις και η ανησυχία που εξέφρασαν οι συλλογικότητες για το ζήτημα και ο όρος που θέτει ο Δήμος Κορδελιού-Ευόσμου για τη συνύπαρξη βιομηχανικών εγκαταστάσεων και ανθρώπων

Με πρωτοβουλία της Μητροπολιτικής Επιτροπής Θεσσαλονίκης, η οποία ανήκει στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη για το θέμα της έντονης δυσοσμίας που προκαλείται από τα ΕΛΠΕ, στην οποία μετείχαν διάφοροι φορείς ανάμεσα στους οποίους και ο Δήμος Κορδελιού-Ευόσμου, εκπροσωπούμενος από τον ίδιο τον Δήμαρχο, Κλεάνθη Μανδαλιανό. Το θέμα της τηλεδιάσκεψης, το οποίο επίσης παρακολούθησαν η Αντιδήμαρχος Πρασίνου και Περιβάλλοντος, Αλεξάνδρα Κορωνίδου και η προϊσταμένη του τμήματος περιβάλλοντος, Βικτωρία Καζαντζίδου, ήταν η πορεία υλοποίησης των μέτρων που είχαν εξαγγελθεί από τα ΕΛΠΕ, προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα της δυσοσμίας στη Δυτική Θεσσαλονίκη και τα οποία, σύμφωνα με την εταιρεία, πρόκειται να ολοκληρωθούν εντός του πρώτου εξαμήνου του 2021. Ειδική αναφορά έγινε στο Δήμο Κορδελιού-Ευόσμου, ο οποίος αντιμετωπίζει το σοβαρότερο πρόβλημα.

Ο επικεφαλής Συντονισμού και Επικοινωνίας των εγκαταστάσεων του Ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια Βορείου Ελλάδος, Γιώργος Ζαγκλιβερινός και ο διευθυντής Βιομηχανικών Εγκαταστάσεων του Ομίλου Θεσσαλονίκης, Αθανάσιος Πασπαλιάρης, παρουσίασαν τα έργα που έχουν ολοκληρωθεί, αλλά και όσα βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ δεσμεύτηκαν, για την αναβάθμιση των περιβαλλοντικών τους επιδόσεων, μέσα από συγκεκριμένα έργα και ενέργειες που έχουν δρομολογήσει.

Τα στελέχη του Ομίλου, αναφέρθηκαν ακόμη στα σημαντικά έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού στις Βιομηχανικές Εγκαταστάσεις, τα οποία υλοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα, επισημαίνοντας ότι η συνολική επένδυση έχει ξεπεράσει έως τώρα τα 11 εκατ. ευρώ, με τις εργασίες να ολοκληρώνονται με επιτυχία παρά τις δυσκολίες και τους περιορισμούς εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης.

Τα ΕΛΠΕ υποστήριξαν ότι τηρούν πιστά και αδιαπραγμάτευτα τόσο την ευρωπαϊκή όσο και την εθνική νομοθεσία, ενώ και η στρατηγική που υλοποιεί ο Όμιλος για την επίτευξη Βιώσιμης Ανάπτυξης καθιστά βασική προτεραιότητα την προστασία του περιβάλλοντος.

Η σειρά των αναγκαίων μέτρων άρχισαν να λαμβάνονται από πλευράς ΕΛΠΕ μετά τα αποτελέσματα της τελικής έκθεσης του ερευνητικού προγράμματος που εκπονήθηκε από το ΑΠΘ, στο πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης που υπογράφηκε με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Η μελέτη αφορούσε στον προσδιορισμό των αιτιών της δυσοσμίας στη Δυτική Θεσσαλονίκη, με μονάδες των ΕΛΠΕ στην περιοχή του Κορδελιού «να φαίνεται ότι αποτελούν εν δυνάμει πηγές δυσοσμίας για την αστική περιοχή του Κορδελιού όταν επικρατούν ευνοϊκές για τη μεταφορά της μετεωρολογικές συνθήκες».

Συγκεκριμένα στην έκθεση αναφέρεται ότι «από τις βιομηχανικές δραστηριότητες που βρίσκονται δυτικά – βορειοδυτικά του Κορδελιού και το αντικείμενό τους σχετίζεται με πιθανή εκπομπή θειούχων πτητικών οργανικών ενώσεων, οι υψηλότερες συγκεντρώσεις μερκαπτανών (έχουν την πιο έντονη οσμή και γίνονται πιο άμεσα αντιληπτές στην όσφρηση) παρατηρήθηκαν σε ορισμένες μονάδες των ΕΛΠΕ». Σύμφωνα με τα ίδια αποτελέσματα του ερευνητικού προγράμματος, οι συγκεντρώσεις αυτές παρατηρήθηκαν συγκεκριμένα «στη μονάδα αφυδάτωσης της λάσπης και στη μονάδα επεξεργασίας των υγρών αποβλήτων των ΕΛΠΕ».

Η Αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, στην τοποθέτηση της τόνισε ότι οι αρμόδιες Διευθύνσεις και η Περιφέρεια, προχώρησαν σε καινοτόμες προτάσεις αντιμετώπισης του φαινομένου και το 2015 σε συνεργασία με το ΑΠΘ και τα ΕΛΠΕ σημειώθηκε η εκκίνηση του ερευνητικού προγράμματος, το οποίο χρηματοδοτήθηκε εξολοκλήρου από την Περιφέρεια το 2016, με κόστος 85.000 ευρώ. Επεσήμανε ακόμη πως μετά την υπογραφή της προγραμματικής σύμβασης το 2017, ταυτοποιήθηκαν ουσίες ευρύτατου φάσματος χημικών ενώσεων και τον Αύγουστο του 2019 ολοκληρώθηκε η επεξεργασία των μετρήσεων και δημοσιοποιήθηκαν.

Στην πρωτοβουλία που ανέλαβε η ΠΚΜ για λύση του προβλήματος, αναφέρθηκε ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης, Κώστας Γιουτίκας, τονίζοντας ότι το ερευνητικό πρόγραμμα, υπό την επιστημονική ευθύνη του ΑΠΘ, διήρκησε 12 μήνες με απόλυτη διαφάνεια από μεριάς της ΠΚΜ, γεγονός που πιστοποιεί η ενδιάμεση έκθεση μετά το πέρας των πρώτων 6 μηνών. Ο κ. Γιουτίκας δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι η ΠΚΜ αναγνωρίζει την έμπρακτη συμμετοχή των ΕΛΠΕ στο όλο εγχείρημα με την πραγματοποίηση της δωρεάς του απαιτούμενου τεχνολογικού εξοπλισμού και πρόσθεσε ότι η Περιφέρεια θα συνεχίσει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ενεργειών με στόχο τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας αναφέροντας δυο νέους σταθμούς μετρήσεων στη Σταυρούπολη και στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης.

Από την πλευρά της η καθηγήτρια του τμήματος Χημείας του ΑΠΘ Κωνσταντίνη Σαμαρά δήλωσε ότι, «ταυτοποιήθηκαν και μετρήθηκαν 55 χημικές ενώσεις με οσμή (171 δείγματα, από τρεις σταθμούς μετρήσεων) και μελετήθηκαν όσες σχετίζονται με τη δυσοσμία (μερκαπτάνες). Η προέλευση των μερκαπτανών εντοπίστηκε Δυτικά και σε κοντινή απόσταση από τις θέσεις δειγματοληψίας στην περιοχή του Κορδελιού και οι περισσότερες εν δυνάμει εστίες δυσοσμίας εντοπίστηκαν στα διυλιστήρια των ΕΛΠΕ, επομένως προκύπτει άμεσος συσχετισμός». Ωστόσο δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι εφόσον οι τελικές μετρήσεις έγιναν τον Ιούνιο του 2020, απαιτείται συνεχής επαναξιολόγηση της κατάστασης και των συνθηκών.

Επιφυλακτική ήταν η θέση των συλλογικοτήτων, οι οποίες εξέφρασαν την ανησυχία και τον προβληματισμό τους στη συνάντηση, τονίζοντας ότι τα ΕΛΠΕ αρνήθηκαν πεισματικά επί χρόνια το πρόβλημα, μέχρις ότου τα αποτελέσματα των ελέγχων υποχρεώσουν τη βιομηχανία να αναλάβει τις ευθύνες της και ζήτησαν τη μετεγκατάσταση της μονάδας επεξεργασίας της ελαιώδους λάσπης, τονίζοντας ότι η Περιφέρεια οφείλει να απαντήσει επίσημα για το αν τα μέτρα είναι επαρκή. Αμφισβήτησαν την αξιοπιστία των μετρήσεων, υπογραμμίζοντας ότι αφενός οι έλεγχοι δεν είναι συνεχείς και αφετέρου οι δειγματοληπτικοί είναι περισσότεροι από τους τακτικούς, το οποίο πιθανώς δεν αποτυπώνει το πρόβλημα στις πραγματικές τους διαστάσεις. Ήταν δε κάθετοι στο ότι τα ΕΛΠΕ δεν βάζουν την υγεία των κατοίκων πάνω από τα κέρδη τους, εκφράζοντας την ανησυχία τους για το μέλλον .

Ο Δήμαρχος Κορδελιού-Ευόσμου, Κλεάνθης Μανδαλιανός, ως Δήμαρχος των περιοχών που πλήττονται περισσότερο από το πρόβλημα της δυσοσμίας, η οποία έχει επιδεινωθεί τα τελευταία χρόνια, τόνισε ότι, «Η κατάσταση επηρεάζει καθοριστικά την ποιότητα της ζωής των κατοίκων και θέτει σε κίνδυνο την υγεία τους, ιδίως της κοινότητας του Κορδελιού. Από την εμπειρία μου ως γιατρός αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχει το τελευταίο διάστημα μεγάλη έξαρση, αναπνευστικών προβλημάτων (ρινίτιδα, άσθμα, φαρυγγίτιδα, χρόνιος βήχας) στους ασθενείς που δικαιολογούνται μόνο από το κοινό περιβάλλον διαβίωσης και από την επιβάρυνση αυτού. Οι μερκαπτάνες, οι οποίες εντοπίζονται ως ενοχοποιητικές ουσίες της δυσοσμίας από την έρευνα της κυρίας Σαμαρά έχουν πηγή τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ. Σαφώς δεν είμαστε της άποψης ότι τα ΕΛΠΕ πρέπει να κλείσουν. Όμως δεν πρόκειται να κάνουμε τα στραβά μάτια στην περίπτωση που δεν τηρούνται τα απαραίτητα μέτρα. Μας παρουσιάστηκαν τα διορθωτικά έργα από τα ΕΛΠΕ, όμως χρειάζεται επανεκτίμηση της κατάστασης με επίσημες μετρήσεις από τους ανιχνευτές που υπάρχουν στον Δήμο και ανάλογα με τα αποτελέσματα να ληφθούν μέτρα και να γίνουν παρεμβάσεις. Πάνω από όλα για εμάς βρίσκεται το υπέρτατο αγαθό της υγείας για τους δημότες μας και θα το υπερασπιστούμε. Όχι με ουτοπικά σενάρια άμεσης μετεγκατάστασης των ΕΛΠΕ, τα οποία υπάρχουν περίπου 60 χρόνια στη γειτονιά μας και προσφέρουν εργασία σε πολλούς κατοίκους του Δήμου, αλλά με ρεαλιστικές απαιτήσεις και διεκδικήσεις άμεσων μέτρων από την πλευρά της βιομηχανίας, που θα λύνει το πρόβλημα της δυσοσμίας το οποίο επιβαρύνει την περιοχή και την υγεία των κατοίκων. Τα ΕΛΠΕ πρέπει να παρουσιάσουν συγκεκριμένα μέτρα για την εξάλειψη της δυσοσμίας σε άτομα όλων των τοπικών παρατάξεων και χώρων της αυτοδιοίκησης του Δήμου Ελευθερίου – Κορδελιού – Ευόσμου, ούτως ώστε να υπάρξει άμεση αντικειμενική ενημέρωση, να λύσουν τις όποιες απορίες και να ληφθούν σωστές αποφάσεις για το μέλλον. Η οριστική λύση του προβλήματος αποτελεί για εμάς τη μοναδική αποδεκτή επιλογή για τη συνύπαρξη των βιομηχανικών εγκαταστάσεων με τους ανθρώπους».

Αναφορικά με την ενημέρωση που έχει ο Δήμος σχετικά με τις παρεμβάσεις από την πλευρά της βιομηχανίας, τα ΕΛΠΕ έχουν καταθέσει δύο μελέτες στην Πολεοδομία για κατασκευή νέων έργων τα οποία στοχεύουν στην επίλυση του προβλήματος της δυσοσμίας.

Η πρώτη μελέτη, η οποία έχει εγκριθεί και έχει λάβει τη σχετική άδεια έχει τίτλο «Νέα Μονάδα θείου SRU και νέα μονάδα τελικής φίλτρανσης». Η δεύτερη που κατατέθηκε στην Πολεοδομία προ ολίγων ημερών, βρίσκεται στο στάδιο ελέγχου και έχει τίτλο: «Μετεγκατάσταση μονάδας λάσπης, κατασκευή τοιχίων και πλατφόρμα πρόσβασης λεκάνης ασφαλείας των δεξαμενών ΤΚ 841 Α-Β».

Σημειώνεται ότι στην τηλεδιάσκεψη ο κ. Μανδαλιανός έθεσε και το ζήτημα «ΣΕΒΕΖΟ», το οποίο προκύπτει από τη γειτνίαση του Δήμου Κορδελιού-Ευόσμου με τα ΕΛΠΕ. Το πλαίσιο των οδηγιών της συνθήκης «Σεβέζο ΙΙΙ» και τα συνεπακόλουθα εμπόδια που φέρουν στην πολεοδομική και επιχειρηματική ανάπτυξη της περιοχής, από τη λανθασμένη ερμηνεία της. Ο Δήμαρχος υπογράμμισε ότι, «Πρέπει επιτέλους να εφαρμοστούν οι οδηγίες της "Σεβέζο ΙΙΙ" που περιορίζουν τους κύκλους ερήμωσης γύρω από το διυλιστήριο και επιτρέπουν μέτρα ανάπτυξης της περιοχής, η οποία είναι αναγκαία και σημαντική. Η Περιφέρεια πρέπει να οργανώσει μια διάσκεψη για να συζητηθεί το θέμα της "Σεβέζο ΙΙΙ" για να πάψει να βασανίζεται η περιοχή από άδικους περιορισμούς».

Προηγούμενο
Copyright © 2024 Δήμος Κορδελιού Ευόσμου

Σύμφωνα με το άρθρο 266 του N. 5037/2023 (ΦΕΚ 78/28.03.2023 τεύχος Α΄) που αντικαθιστά την υποπερίπτωση 26 περ. β παρ. Ι άρθρου 75 Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.
Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρ- μόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153).»

Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 20/2023 πυροσβεστική διάταξη (ΦΕΚ 2549Β/2023) :

«Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής
1. Με τις διατάξεις της παρούσας εξειδικεύονται τα οριζόμενα στην υποπερ. 26 της περ. β’ της παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 266 του ν. 5037/2023 (Α’ 78), αναφορικά με τη μέριμνα των Δήμων σχετικά με την εκπλήρωση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών(α) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων, (β) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, (γ) εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας 100 μ. από τα όρια των περ. "(α)" και "(β)" του παρόντος άρθρου και (δ) εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα, να προβαίνουν σε καθαρισμό των ανωτέρω χώρων κατά το χρονικό διάστημα από την 1η μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους και τη συντήρηση αυτού καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από 1η Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της.
2. Από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας εξαιρούνται οι διαμορφωμένοι, συντηρημένοι κήποι των ως άνω
χώρων.
Άρθρο 2
Διαδικασία καθαρισμού
1. Ο απαιτούμενος καθαρισμός περιλαμβάνει:
α. Υλοτομία και απομάκρυνση των ξερών και σπασμένων δέντρων και κλαδιών, καθώς και των κλαδιών που βρίσκονται σε άμεση επαφή με κτίσμα.
β. Απομάκρυνση της καύσιμης φυτικής ύλης που βρίσκεται στην επιφάνεια του εδάφους όπως ενδεικτικά το φυλλόστρωμα, τα ξερά χόρτα και τα κατακείμενα ξερά κλαδιά.
γ. Αποκλάδωση της βάσης της κόμης των δέντρων και αύξηση του ύψους έναρξής της από την επιφάνεια του εδάφους, ανάλογα με την ηλικία και το είδος του δέντρου. δ. Αραίωση της θαμνώδους βλάστησης ως προς την κάλυψη του εδάφους.
ε. Απομάκρυνση τυχόν άλλων εγκαταλελειμμένων καυστών, αναφλέξιμων, εκρήξιμων ή εύφλεκτων υλικών, αντικειμένων και απορριμμάτων.
2. Οι υπόχρεοι οφείλουν να μεριμνούν για την ασφαλή συλλογή και μεταφορά όλων των υπολειμμάτων καθαρισμού της παρ. 1. Απαγορεύεται η εγκατάλειψη, η απόρριψη ή η ανεξέλεγκτη διαχείρισή τους.
Άρθρο 3
Υποχρεώσεις - Μέριμνα Δήμων
1. Ο οικείος Δήμος προβαίνει στην ενημέρωση των υπόχρεων, για το περιεχόμενο της παρούσας και ειδικότερα της υποχρέωσης καθαρισμού μέχρι 31η Μαρτίου εκάστου έτους με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως ενδεικτικά με ανάρτηση στην ιστοσελίδα και στον πίνακα ανακοινώσεων του οικείου Δήμου, αποστολή ενημερωτικού υλικού στην ταχυδρομική ή ηλεκτρονική διεύθυνση του υπόχρεου ή τυχόν αντικλήτού του, ενημερώσεις στα καταστήματα του Δήμου ή των Δημοτικών Διαμερισμάτων, σε τοπικούς φορείς και συλλόγους, σε συνεργασία με την οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία. Ειδικά κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας, η ενημέρωση των υπόχρεων λαμβάνει χώρα έως την 28 Απριλίου.
2. Για την ανεύρεση των στοιχείων του υπόχρεου, ο οικείος Δήμος δύναται να ανατρέχει σε δεδομένα που τηρούνται στα αρχεία του, καθώς και στα δεδομένα του Εθνικού Κτηματολογίου.
3. Εφόσον ο οικείος Δήμος διαθέτει την απαραίτητη υποδομή, μπορεί να παρέχεται η δυνατότητα στους υπόχρεους να αιτηθούν (π.χ. με φυσική παρουσία, ταχυδρομικά, ηλεκτρονικά ή μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών μέσω gov.gr για το σύνολο των Δήμων), τη διενέργεια καθαρισμού με χρέωση της αντίστοιχης δαπάνης στο όνομά τους, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του οικείου Δήμου ή από ιδιωτική εταιρία με την οποία ο οικείος Δήμος έχει συνάψει σχετική σύμβαση. Στις παραπάνω περιπτώσεις, μόνη η υποβολή της αίτησης δεν αναστέλλει τις προθεσμίες για την διενέργεια καθαρισμού και δεν απαλλάσσει τους υπόχρεους από την υποχρέωση καθαρισμού με ίδια μέσα. Η υποχρέωση εκπληρώνεται με την πραγματοποίηση του καθαρισμού και μόνον.
4. Ο οικείος Δήμος οφείλει να διενεργεί τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους (ύστερα από καταγγελία ή και αυτεπαγγέλτως) για διαπίστωση εκπλήρωσης ή μη των υποχρεώσεων των υπόχρεων του άρθρου 1, προσηκόντως και με τη δέουσα επιμέλεια, καθ’ όλη την διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου.
5. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης αυτού, ο οικείος Δήμος ακολουθεί τη διαδικασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 5 της παρούσας.
Άρθρο 4
Μέριμνα υπόχρεων
1. Οι ιδιοκτήτες, νομείς, επικαρπωτές, μισθωτές και υπομισθωτές των εκτάσεων του άρθρου 1 της παρούσας οφείλουν να εκπληρώνουν την υποχρέωση καθαρισμού, να συναινούν και να επιδεικνύουν ανοχή στους τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους, αυτοψίες και ενέργειες των αρμοδίων οργάνων του οικείου Δήμου και των αρμόδιων πυροσβεστικών υπαλλήλων για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς. Στο πλαίσιο αυτό, καλούνται μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους, να προβαίνουν σε καθαρισμό των χώρων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας και να συντηρούν αυτόν, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους.
2. Οι υπόχρεοι, μετά την ολοκλήρωση του αρχικού καθαρισμού, καθώς και της συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, δύναται ενημερώνουν σχετικά τον οικείο Δήμο με κάθε πρόσφορο μέσο. Ενδεικτικό υπόδειγμα της ως άνω δήλωσης αποτυπώνεται στο Παράρτημα Α της παρούσας.
Άρθρο 5
Κυρώσεις - Αυτεπάγγελτος καθαρισμός
1. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, επιβάλλεται ή καταλογίζεται αντίστοιχα εξ ολοκλήρου στον/στους υπόχρεους από τον οικείο Δήμο:
α. πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ,
β. δαπάνη του αυτεπάγγελτου καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών.
2. Εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την επίδοση, θυροκόλληση ή κοινοποίηση της Πράξης Επιβολής Προστίμου, ο παραβάτης δύναται να υποβάλλει έγγραφη ένσταση στον οικείο Δήμο, παρελθούσης δε άπρακτης της ως άνω προθεσμίας και εφόσον η υποβαλλόμενη ένσταση δεν έχει γίνει αποδεκτή, το επιβληθέν πρόστιμο οριστικοποιείται. Στην περίπτωση συμμόρφωσης εντός της άνω προθεσμίας με την υποχρέωση καθαρισμού, ο οικείος Δήμος εκδίδει απόφαση μείωσης έως και 50% του προς επιβολή προστίμου. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου Δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις.
3. Μετά το πέρας της δεκαήμερης προθεσμίας ή εφόσον έχει υποβληθεί ένσταση η οποία δεν έχει γίνει αποδεκτή, ο οικείος Δήμος υποχρεούται εντός πέντε (5) ημερών σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς.
4. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος Δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση τυχόν συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς και βάσει αυτής, υποχρεούται σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων για την άρση του κινδύνου (Παράρτημα Γ’).
5. Σε περίπτωση μη ανεύρεσης των στοιχείων των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων παραγράφων του παρόντος άρθρου εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου και των προθεσμιών που αναφέρονται σε αυτήν.»

Σύμφωνα με την υποπερ. 26 περ. β’ παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114), ισχύουν τα εξής:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μaΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.

Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153)