« Για να χαρακτηρισθεί μια πράξη ως bullying, θα πρέπει να έχει τα εξής χαρακτηριστικά στοιχεία πρόθεση, επανάληψη και άνιση κατανομή ισχύος ανάμεσα στο θύτη και το θύμα. Το cyberbullying είναι το bullying με τη χρήση των ICTs, δηλαδή των νέων τεχνολογιών, ενημέρωσης και επικοινωνίας (κινητό, διαδίκτυο κ.λ.π.) δήλωσε η κ. Βασιλική Γκουντσίδου Πανεπιστημιακός-Φυσικός ΑΠΘ, Μέλος Διοικούσας Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Προγράμματος για το Cyberbullying
(ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ) από το Πολιτιστικό Κέντρο Ευόσμου κατά τη διάρκεια της ομιλίας της, με θέμα «ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ. ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΑΣΦΑΛΗΣ ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ, ΓΟΝΕΙΣ, ΠΑΠΠΟΥΔΕΣ & ΓΙΑΓΙΑΔΕΣ»
Την 4η διαδικτυακή εκδήλωση χαιρέτισαν
-Ο Δήμαρχος Κορδελιού Ευόσμου κ. Κλεάνθης Μανδαλιανός , αναφέρθηκε στις αλλαγές που συντελέσθηκαν στη διαμόρφωση του σημερινού κοινωνικού περιβάλλοντος το οποίο επηρεάζει την συμπεριφορά, τον χαρακτήρα και ενίοτε απειλεί μέχρι και την σωματική ακεραιότητα των παιδιών, φέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το παιγνίδι με την μπλε φάλαινα και τον γκούφι τα οποία πείθουν τα παιδιά και τα οδηγούν σε παράνομες πράξεις έως και την αυτοκτονία. Επίσης ο δήμαρχος αναφέρθηκε στον καθοριστικό ρόλο της οικογένειας στον διάλογο που πρέπει να υπάρχει μεταξύ των μελών της, στην συμβολή των εκπαιδευτικών, αλλά και στην συνεργασία που πρέπει να υπάρχει μεταξύ τους προκειμένου να βοηθηθούν τα παιδιά που τρομοκρατούνται κι απειλούνται. Επίσης ο Δήμαρχος ευχαρίστησε τους δημότες που κάθε Σάββατο συμμετείχαν έστω και από απόσταση στις εκδηλώσεις αλλά και όλους όσοι συνέβαλαν στη επιτυχή οργάνωση και ολοκλήρωση τους.
– Η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Προστασίας-Δημόσιας Υγείας- ΚΕΠ κ. Φωτεινή Πεσματζόγλου Δεβετζή άνοιξε την ομιλία της με ευχαριστίες προς όλους όσοι στήριξαν αυτήν πρωτοβουλία και ανακοίνωσε την συνέχιση της για τους δυο επόμενους μήνες, με εξ ίσου επιλεκτική θεματολογία η οποία θα καλύπτει ένα ευρύτερο φάσμα της τρέχουσας επικαιρότητας. Επίσης αναφέρθηκε εκτενώς στις παροχές του Κέντρου Στήριξης, στις παροχές ψυχολογικής και συμβουλευτικής υποστήριξης σε ότι θέμα ζητηθεί παρέμβαση καθώς επίσης και στον ξενώνα κακοποιημένων γυναικών στην φιλοξενία θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, γυναικών με τα παιδιά τους για όσο διάστημα χρειασθεί. Καταλήγοντας επανέλαβε ότι το Κέντρο στήριξης του δήμου είναι ανοικτό σε όλους, στέλνοντας το μήνυμα «Ελάτε να λύσουμε μαζί τα προβλήματα που παρουσιάζονται είτε στο σχολείο, είτε στο σπίτι , πάντα υπάρχουν λύσεις. ΜΙΛΗΣΤΕ μέσα από την ψυχολογική και συμβουλευτική υποστήριξη του κέντρου μας και τον διάλογο πάντα βρίσκονται λύσεις.
– Ο Αντιδημαρχος Οικονομικών – Πρόεδρος της ΔΗ.Κ.Ε.Κ-Ε κ. Κώστας Αμανατιάδης , μίλησε ως οικονομολόγος για τα καθημερινά θύματα του οικονομικού εγκλήματος που εκ των υστέρων ζητούν βοήθεια από τα φοροτεχνικά γραφεία, οι οποίοι από άγνοια πέφτουν στην παγίδα αετονύχηδων που τους αποσπούν με διαφόρους τρόπους τους κωδικούς πρόσβασης από τις κάρτες τους και προβαίνουν σε αναλήψεις, τονίζοντας την ανάγκη γνώσης και λήψης μέτρων προστασίας από τον καθένα, διότι όπως είπε χαρακτηριστικά το ιντερνέτ είναι «ο παράδεισος και μια κόλαση» μαζί. Επίσης ο κ. Αμανατιάδης δεν παρέλειψε με αφορμή την ολοκλήρωση του 1ου κύκλου να ευχαριστήσει τους Δημότες για την συμμετοχή τους, τον Δήμαρχο Κορδελιού Ευόσμου για την παρουσία του, την αντιδήμαρχο κ. Φωτεινή Πεσματζογλου Δεβετζή για την πρωτοβουλία της, αλλά και τους Δημοτικούς υπαλλήλους για την πολύπλευρη στήριξη τους.
Προς ενημέρωση των συνδημοτών μας παραθέτουμε ένα από σπα σμα από την ομιλία της κ. Βασιλικής Γκουντσίδου για το Cyberbullying
(ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ)
Σύμφωνα με τον ορισμό του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, για να είναι ένα παιδί υγιές, θα πρέπει να έχει, εκτός από σωματική και ψυχική και κοινωνική υγεία. Εντασσόμενο στο κοινωνικό σύνολο του σχολείου, ενδέχεται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του bullying με χαρακτηριστικά στοιχεία την πρόθεση, την επανάληψη και την άνιση κατανομή ισχύος ανάμεσα στο θύτη και το θύμα. Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στον τρόπος αντιμετώπισης τέτοιων περιστατικών, γιατί τόσο το θύμα όσο και ο θύτης είναι παιδιά.Μια τρίτη σημαντική κατηγορία είναι και αυτή των μαρτύρων. Το cyberbullying είναι το bullying με τη χρήση των ICTs, δηλαδή των νέων τεχνολογιών, ενημέρωσης και επικοινωνίας (κινητό, διαδίκτυο κ.λ.π.). Στο κλασικό bullying υπάρχει άμεση σχέση με τη σωματική υπεροχή του δράστη και τον αριθμό των δραστών, ενώ στο cyberbullying, ο θύτης κρύβεται πίσω από την ανωνυμία και την καλή γνώση των νέων τεχνολογιών.
Για την αντιμετώπιση, αλλά και στην πρόληψη περιστατικών είναι απαραίτητη η συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων, των γονέων, των παιδιών, των εκπαιδευτικών, αλλά και ολόκληρης τη σχολικής κοινότητας. Το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας δεν είναι κάτι καινούριο και οι εκπαιδευτικοί έχουν εμπειρία σε τέτοιου είδους συμπεριφορές. Το cyberbullying έχει εμφανιστεί την τελευταία περίπου δεκαετία με τους εφήβους να είναι “ιθαγενείς”στο διαδίκτυο και με περισσότερες γνώσεις από τους ενήλικες στη χρήση του. Η πολιτεία θα πρέπει να οργανώνει επιμορφωτικά σεμινάρια για γονείς και εκπαιδευτικούς, δίνοντας βάσει εκτός από τους τρόπους αντιμετώπισης και στην πρόληψη του φαινομένου. Η εμπειρία από το πρόγραμμα GRUNDTVIG-WE CAN που αφορούσε χώρες στις οποίες η μητρική γλώσσα δεν είναι η Αγγλική, έδειξε ότι οι γονείς σε οποιαδήποτε περιοχή της Ευρώπης και να βρίσκονται, αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα. Όσο ποιο ενημερωμένοι είναι οι γονείς σε θέματα πρόληψης και αναγνώρισης των κινδύνων που ελοχεύουν για τα παιδιά τους και όσο περισσότερο είναι δίπλα στα παιδιά τους και επικοινωνούν ουσιαστικά μαζί τους, τόσο ασφαλέστερα θα είναι αυτά στην διαδικτυακή τους ζωή. Μαθητές με μεγάλη γονική στήριξη, που έχουν πολύ καλή σχέση με τους γονείς, φαίνεται να εμπλέκονται λιγότερο σε περιστατικά bullying και σε περίπτωση που πέσουν θύματα, εμφανίζουν μικρότερο ποσοστό κατάθλιψης. Οι ηλικιωμένοι, ως μετανάστες του διαδικτύου, βιώνουν πολλές φορές τον ψηφιακό αποκλεισμό. Σήμερα, που λόγω covid ζούμε μια online ζωή κυριολεκτικά, το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο και στη λύση του εκτός από την πολιτεία και τους ίδιους τους ενδιαφερόμενους μεγάλο ρόλο παίζει και η ενδογενεακή αλληλεγγύη.
Συνοπτικά τα παιδιά μας πρέπει να έχουν υπόψη τους τα 4 Α:
Αναγνώριση : Να μπορούν να αναγνωρίζουν τις τεχνικές που χρησιμοποιούν οι πιθανοί δράστες για να εξαπατήσουν τα υποψήφια θύματά τους. Σ' αυτόν τον τομέα ο ρόλος των ενηλίκων, που έχουν μεγαλύτερη εμπειρία ζωής είναι καταλυτικός.
Άρνηση : Να αρνούνται να δώσουν οποιαδήποτε προσωπική πληροφορία.
Αντίδραση : Να αντιδρούν ακαριαία αν ποτέ βρεθούν σε δύσκολη ή περίεργη κατάσταση, βγαίνοντας από το πρόγραμμα, κάνοντας log off, ή απλά κλείνοντας τον υπολογιστή.
Αναφορά : Να αναφέρουν λεπτομερώς και αμέσως το συμβάν, ή οποιαδήποτε ύποπτη ή επικίνδυνη προσέγγιση στους γονείς τους, στους δασκάλους ή στους γιατρούς.
Επίσης η κ. Βασιλική Γκουντσίδου ανέπτυξε τα θέματα
-Βullying και Cyberbullying
-Βullying:Τρία χαρακτηριστικά:Σκοπιμότητα,επανάληψη, άνιση κατανομή ισχύος ανάμεσα στο θύτη και το θύμα.
-Κυβερνοχώρος-πραγματικός χώρος
– Τι αποτελεί ταυτότητα στο λεγόμενο ψηφιακό χώρο;
-Είδη Cyberbullying
-Mobbing-Working-Place Bullying
-Πυλώνες πρόληψης για το cyberbullying
-Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε σα γονείς ή εκπαιδευτικοί;
-Ψηφιακός και κοινωνικός αποκλεισμός των ηλικιωμένων
-Κίνδυνοι και οφέλη των ηλικιωμένων από τη χρήση του Διαδικτύου
-Το γηράσκω αεί διδασκόμενος ποιο επίκαιρο σήμερα από ποτέ.
-Ενδογενεακή αλληλεγγύη , intergenerational solidarity
-Διαδίκτυο των πραγμάτων ή internet of things
H διαδικτυακή εκδήλωση μεταδόθηκε ζωντανά από το κανάλι του δήμου Κορδελιού Ευόσμου στο youtube https://m.youtube.com/channel/UCteaArGHIt3ci5Wyuf9FyQA
και από τη σελίδα του ενημερωτικού site NEWS. MAKEDONIAS. GR στο facebook που είναι και χορηγός επικοινωνίας των εκδηλώσεων ( https://www.facebook.com/newsmakedonias