Παιδική Διατροφή-Παιδική Παχυσαρκία

Παιδική Διατροφή-Παιδική Παχυσαρκία

«Για τους γονείς, η διατροφή των παιδιών τους αποτελεί μια μόνιμη πηγή άγχους.
Δεν υπάρχει κακό τρόφιμο, αλλά κακή ποσότητα και κακή συχνότητα
»

« Η ζωή ενός παιδιού είναι μέσα σε πρόγραμμα και κανόνες. Ακούν πιο εύκολα αυτό που θα πει ένας ειδικός από αυτό που λένε οι γονείς του. Κατά την παιδική και η εφηβική ηλικία βάζουμε τα θεμέλια της μετέπειτα ενήλικου ζωής. Είναι κρίσιμο συνεπώς να κτίσουμε γερά θεμέλια απευθυνόμενοί στους ειδικούς» με αυτό το «προειδοποιητικό και ενθαρρυντικό» μήνυμα – προς τους γονείς- άνοιξε την διαδικτυακή ομιλία του ο κ. Λεωνίδας Ναθαναηλίδης Διατροφολόγος – Διαιτολόγος με θέμα «ΠΑΙΔΙΚΗΔΙΑΤΡΟΦΗ -ΠΑΙΔΙΚΗ ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΓΚΛΕΙΣΜΟ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΛΟΓΩ ΚΟΡΟΝΟΙΟΥ» από το Πολιτιστικό Κέντρο Ευόσμου συμμετέχοντας στον 1ο διαδικτυακό ενημερωτικό κύκλο για παιδιά.

Την 2η διαδικτυακή εκδήλωση χαιρέτισαν ο Δήμαρχος Κορδελιού Ευόσμου κ. Κλεάνθης Μανδαλιανός, ο οποίος μιλώντας ως γιατρός αναφέρθηκε άλλοτε με χιούμορ, άλλοτε συμβουλευτικά και άλλοτε προτρεπτικά προς τους γονείς, οι οποίοι – όπως είπε-κατατάσσονται σε δύο κατηγορίες. Στη πρώτη ανήκουν εκείνοι που πιστεύουν – πάντα και κατά την δική του άποψη-ότι το παιδί τους δεν τρώει όσο θα έπρεπε και στην δεύτερη κατηγορία ανήκουν εκείνοι που πιστεύουν ότι το παιδί τους δεν τρώει αυτά που πρέπει να τρώει. Αυτοσαρκαζόμενος ο Δήμαρχος Κορδελιού Ευόσμου μίλησε για τον δικό αγώνα κατά του βάρους με παραδείγματα από την παιδική ηλικία μέχρι σήμερα, καταλήγοντας ότι η ισορροπημένη μεσογειακή διατροφή είναι θέμα αγωγής , υγείας και ανάπτυξης που αρχίζει από μικρή ηλικία και από το σπίτι. Γιατί ο πρώτος chef, ο πρώτος διατροφολόγος, ο πρώτος διαιτολόγος και ο πρώτος γιατρός για κάθε παιδί, είναι η μητέρα του.
Η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Προστασίας-Δημόσιας Υγείας- ΚΕΠ κ. Φωτεινή Πεσματζόγλου Δεβετζή αναφέρθηκε στις 3 θαυματουργές λέξεις, «ΠΑΝ ΜΕΤΡΟΝ ΑΡΙΣΤΟΝ», στην σχέση της διατροφής με την υγεία όπως την αποτύπωσε ο Ιπποκράτης, στις διαρκείς αλλαγές και μεταλλαγές στην διατροφική μας αλυσίδα αλλά και στην καταλυτική δύναμη της τηλεόρασης και την επιρροή που ασκεί στις διατροφικές επιλογές των παιδιών. Καταλήγοντας τόνισε ότι η πρωτιά των Ελλήνων στην παιδική παχυσαρκία, είναι ένα θέμα που μας αφορά όλη την κοινωνία .
Ο Αντιδημαρχος Οικονομικών – Πρόεδρος της ΔΗ.Κ.Ε.Κ-Ε κ. Κώστας Αμανατιάδης, αναφέρθηκε στα ταπεινά αλλά αγνά ΑΣΦΑΛΗ και ΠΟΙΟΤΙΚΑ τρόφιμα της ελληνικής υπαίθρου με τα οποία μεγάλωσαν οι παλαιότερες γενιές, ΚΑΘΑΡΑ τρόφιμα απαλλαγμένα από φυτοφάρμακα, συντηρητικά, χρωστικές αρωματικές και διογκωτικές ύλες καταλήγοντας ότι η μοναδική ασπίδα προστασίας στα χέρια όλων είναι η διαρκής ενημέρωση για τα τρόφιμα και η σωστή επιλογή των τροφίμων.

Προς ενημέρωση των συνδημοτών μας παραθέτουμε αποσπάσματα από την ομιλία του Διαιτολόγου- Διατροφολογου κ. Λεωνίδα Ναθαναηλίδη, οποίος μετά το πέρας της ομιλίας του απάντησε σε όλα τα ερωτήματα των δημοτών με απλό τρόπο, χιούμορ και παραδείγματα.

"Παιδική διατροφή – Παιδική παχυσαρκία και οι κίνδυνοι από τον εγκλεισμό στο σπίτι λόγω κορονοϊού "

Ως παχυσαρκία ορίζεται η κατάσταση στην οποία υπάρχει μη φυσιολογική ή υπερβολική συσσώρευση λίπους στο λιπώδη ιστό, σε σημείο τέτοιο, ώστε να αποτελεί κίνδυνο για την υγεία.
Η μέτρηση της μπορεί να αποτυπωθεί είτε με την βοήθεια στου Δείκτης Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) ή με τις καμπύλες ανάπτυξης. Σε κάθε περίπτωση όμως αναζητούμε και την πιθανή ύπαρξη Κεντρικής Παχυσαρκίας, πολύ εύκολα διαιρώντας την περίμετρο μέσης με το ύψος, αποτέλεσμα το οποίο θέλουμε να είναι κάτω από 0,5.
Τα στοιχεία από τον επιπολασμό, την συχνότητα δηλαδή της εμφάνισης παιδικής παχυσαρκίας στον γενικό πληθυσμό, είναι αρνητικές για την χώρα μας.
Σύμφωνα με τον IOTF, η Ελλάδα κατέχει τα υψηλότερα ποσοστά υπέρβαρων και παχύσαρκων παιδιών στην Ευρώπη. Σε άλλη έρευνα της Ελληνική Ιατρική Εταιρεία Παχυσαρκίας (ΕΙΕΠ) φαίνεται ότι το 21.3% των παιδιών 2-5 ετών ήταν υπέρβαρα ή παχύσαρκα, ενώ το ποσοστό αυτό φάνηκε να αυξάνεται όσο αυξανόταν η ηλικία. Ενώ η τελευταία έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) το 2016, έδειξε ότι το 44% των αγοριών και το 38% των κοριτσιών σχολικής ηλικίας στην Ελλάδα είναι παχύσαρκα ή υπέρβαρα. Τέλος σε πρόσφατη επίκαιρη έρευνα αναφέρετε θετική συσχέτιση του εγκλεισμού που ζούμε σήμερα λόγω covid 19 με την παιδική παχυσαρκία.
Στους κύριους παράγοντες που την επηρεάζουν βρίσκουμε τους Κληρονομικούς, τους Προγεννητικούς παράγοντες (Υποσιτισμός μητέρας, Διαβήτης κύησης, Κάπνισμα κατά την εγκυμοσύνη, Βάρος μητέρας κατά την εγκυμοσύνη), τους Παράγοντες κινδύνου μετά τη γέννηση (Μητρικός θηλασμός, Διατροφή, Φυσική δραστηριότητα) και τους Κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες.
Πολλά προβλήματα που συνδέονται με την υγεία σχετίζονται με την παιδική παχυσαρκία. Η παιδική παχυσαρκία οδηγεί επίσης σε κινδύνους για την υγεία κατά την ενηλικίωση. Τα προβλήματα υγείας που σχετίζονται με αυτήν δεν είναι μόνο φυσικά αλλά και ψυχολογικά και κοινωνικά.
Στην αντιμετώπιση του προβλήματος βασικές παραμέτρους αποτελούν η παραδοχή του προβλήματος, η υποστήριξη της οικογένειας και η ενθάρρυνση προς τον αθλητισμό.
Μπορεί ένα παιδί να κάνει δίαιτα; Η ζωή ενός παιδιού είναι μέσα σε πρόγραμμα και κανόνες. Ακούν ποιο εύκολα αυτό που θα πει ένας ειδικός από αυτό που λένε οι γονείς του. Κατά την παιδική και η εφηβική ηλικία βάζουμε τα θεμέλια της μετέπειτα ενήλικου ζωής. Είναι κρίσιμο συνεπώς να κτίσουμε γερά θεμέλια απευθυνόμενοί στους ειδικούς.
Για τους γονείς, η διατροφή αποτελεί μια μόνιμη πηγή άγχους. Άλλοι ανησυχούν για το αν τα παιδιά σας τρέφονται υγιεινά. Πολλοί γονείς λόγω του φόρτου εργασίας και των υποχρεώσεων επιτρέπουν στα παιδιά να τρώνε «πρόχειρο» φαγητό συνοδευόμενο από λίτρα αναψυκτικών. Άλλοι αγχώνονται υπερβολικά μήπως τα παιδιά τους γίνουν παχύσαρκα και οδηγούνται σε ακραίες συμπεριφορές και περιορισμούς. Αυτό που χρειάζεται είναι να βρεθεί μια ισορροπία.
Το βέβαιο είναι ότι τα παιδιά που δεν τρέφονται ισορροπημένα έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να συνεχίσουν να κάνουν λάθος διατροφικές επιλογές ως έφηβοι και ως ενήλικες αργότερα.
Η ισορροπία στην διατροφή αρχίζει κάθε πρωί. Ένα υγιεινό πρωινό βελτιώνει την απόδοση των παιδιών, αυξάνει τη συγκέντρωση και την εγρήγορση στα μαθήματα, με αποτέλεσμα πολλές επιτυχίες στο σχολείο, στα σπορ και το παιχνίδι.
Καθιερώστε και τηρείστε σχολαστικά μια συγκεκριμένη ώρα για την κατανάλωση των γευμάτων ποτέ όμως μπροστά στην τηλεόραση ή τον υπολογιστή, γιατί χάνουν τον έλεγχο του τι και πόσο τρώνε.
Το τι θα μαγειρέψω αύριο είναι η πιο κλασσική ερώτηση της Ελληνίδας μάνας, μετά το ζακέτα έβαλες! Ποτέ μη μαγειρεύετε ξεχωριστά φαγητά. Σερβίρετε το ίδιο φαγητό που τρώει όλη η οικογένεια, ενθαρρύνοντας να δοκιμάσουν έστω και μια μπουκιά από ένα καινούριο φαγητό, χωρίς δωροδοκίες. Να είστε επίμονοι, αν αποκλείσετε ένα φαγητό είναι βέβαιο ότι δεν θα το δοκιμάσουν ποτέ.
Εάν το παιδί σας δε συμπαθεί ένα φρούτο ή λαχανικό, μπορείτε να του το σερβίρετε αλλιώς (τα λαχανικά σε σαλάτες, μαγειρεμένα, στο φούρνο, στο γκριλ και τα φρούτα μόνα τους, σε φρουτοσαλάτες ή σε smoothie) για να τα εντάξουν τα παιδιά στη διατροφή τους. Στα ενδιάμεσα των 3 κύριων γευμάτων φροντίζουμε να υπάρχουν διαθέσιμα πάντα υγιεινά σνακ όπως ψωμάκι με κασέρι, κέικ σπιτικό, φρουτοσαλάτα, δημητριακά, μικρά σάντουιτς, γιαουρτάκια. Δεν υπάρχει κακό τρόφιμο, αλλά κακή ποσότητα και κακή συχνότητα. Γλυκά και λιχουδιές δικαιούται όλος ο κόσμος, όχι όμως καθημερινά και πότε σε αντικατάσταση γεύματος.
Προσπαθήστε να κάνετε δραστηριότητες που να γυμνάζουν το παιδί και δώστε το καλό παράδειγμα ως γονείς.

Προηγούμενο
Copyright © 2024 Δήμος Κορδελιού Ευόσμου

Σύμφωνα με το άρθρο 266 του N. 5037/2023 (ΦΕΚ 78/28.03.2023 τεύχος Α΄) που αντικαθιστά την υποπερίπτωση 26 περ. β παρ. Ι άρθρου 75 Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.
Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρ- μόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153).»

Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 20/2023 πυροσβεστική διάταξη (ΦΕΚ 2549Β/2023) :

«Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής
1. Με τις διατάξεις της παρούσας εξειδικεύονται τα οριζόμενα στην υποπερ. 26 της περ. β’ της παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 266 του ν. 5037/2023 (Α’ 78), αναφορικά με τη μέριμνα των Δήμων σχετικά με την εκπλήρωση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών(α) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων, (β) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, (γ) εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας 100 μ. από τα όρια των περ. "(α)" και "(β)" του παρόντος άρθρου και (δ) εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα, να προβαίνουν σε καθαρισμό των ανωτέρω χώρων κατά το χρονικό διάστημα από την 1η μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους και τη συντήρηση αυτού καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από 1η Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της.
2. Από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας εξαιρούνται οι διαμορφωμένοι, συντηρημένοι κήποι των ως άνω
χώρων.
Άρθρο 2
Διαδικασία καθαρισμού
1. Ο απαιτούμενος καθαρισμός περιλαμβάνει:
α. Υλοτομία και απομάκρυνση των ξερών και σπασμένων δέντρων και κλαδιών, καθώς και των κλαδιών που βρίσκονται σε άμεση επαφή με κτίσμα.
β. Απομάκρυνση της καύσιμης φυτικής ύλης που βρίσκεται στην επιφάνεια του εδάφους όπως ενδεικτικά το φυλλόστρωμα, τα ξερά χόρτα και τα κατακείμενα ξερά κλαδιά.
γ. Αποκλάδωση της βάσης της κόμης των δέντρων και αύξηση του ύψους έναρξής της από την επιφάνεια του εδάφους, ανάλογα με την ηλικία και το είδος του δέντρου. δ. Αραίωση της θαμνώδους βλάστησης ως προς την κάλυψη του εδάφους.
ε. Απομάκρυνση τυχόν άλλων εγκαταλελειμμένων καυστών, αναφλέξιμων, εκρήξιμων ή εύφλεκτων υλικών, αντικειμένων και απορριμμάτων.
2. Οι υπόχρεοι οφείλουν να μεριμνούν για την ασφαλή συλλογή και μεταφορά όλων των υπολειμμάτων καθαρισμού της παρ. 1. Απαγορεύεται η εγκατάλειψη, η απόρριψη ή η ανεξέλεγκτη διαχείρισή τους.
Άρθρο 3
Υποχρεώσεις - Μέριμνα Δήμων
1. Ο οικείος Δήμος προβαίνει στην ενημέρωση των υπόχρεων, για το περιεχόμενο της παρούσας και ειδικότερα της υποχρέωσης καθαρισμού μέχρι 31η Μαρτίου εκάστου έτους με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως ενδεικτικά με ανάρτηση στην ιστοσελίδα και στον πίνακα ανακοινώσεων του οικείου Δήμου, αποστολή ενημερωτικού υλικού στην ταχυδρομική ή ηλεκτρονική διεύθυνση του υπόχρεου ή τυχόν αντικλήτού του, ενημερώσεις στα καταστήματα του Δήμου ή των Δημοτικών Διαμερισμάτων, σε τοπικούς φορείς και συλλόγους, σε συνεργασία με την οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία. Ειδικά κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας, η ενημέρωση των υπόχρεων λαμβάνει χώρα έως την 28 Απριλίου.
2. Για την ανεύρεση των στοιχείων του υπόχρεου, ο οικείος Δήμος δύναται να ανατρέχει σε δεδομένα που τηρούνται στα αρχεία του, καθώς και στα δεδομένα του Εθνικού Κτηματολογίου.
3. Εφόσον ο οικείος Δήμος διαθέτει την απαραίτητη υποδομή, μπορεί να παρέχεται η δυνατότητα στους υπόχρεους να αιτηθούν (π.χ. με φυσική παρουσία, ταχυδρομικά, ηλεκτρονικά ή μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών μέσω gov.gr για το σύνολο των Δήμων), τη διενέργεια καθαρισμού με χρέωση της αντίστοιχης δαπάνης στο όνομά τους, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του οικείου Δήμου ή από ιδιωτική εταιρία με την οποία ο οικείος Δήμος έχει συνάψει σχετική σύμβαση. Στις παραπάνω περιπτώσεις, μόνη η υποβολή της αίτησης δεν αναστέλλει τις προθεσμίες για την διενέργεια καθαρισμού και δεν απαλλάσσει τους υπόχρεους από την υποχρέωση καθαρισμού με ίδια μέσα. Η υποχρέωση εκπληρώνεται με την πραγματοποίηση του καθαρισμού και μόνον.
4. Ο οικείος Δήμος οφείλει να διενεργεί τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους (ύστερα από καταγγελία ή και αυτεπαγγέλτως) για διαπίστωση εκπλήρωσης ή μη των υποχρεώσεων των υπόχρεων του άρθρου 1, προσηκόντως και με τη δέουσα επιμέλεια, καθ’ όλη την διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου.
5. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης αυτού, ο οικείος Δήμος ακολουθεί τη διαδικασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 5 της παρούσας.
Άρθρο 4
Μέριμνα υπόχρεων
1. Οι ιδιοκτήτες, νομείς, επικαρπωτές, μισθωτές και υπομισθωτές των εκτάσεων του άρθρου 1 της παρούσας οφείλουν να εκπληρώνουν την υποχρέωση καθαρισμού, να συναινούν και να επιδεικνύουν ανοχή στους τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους, αυτοψίες και ενέργειες των αρμοδίων οργάνων του οικείου Δήμου και των αρμόδιων πυροσβεστικών υπαλλήλων για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς. Στο πλαίσιο αυτό, καλούνται μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους, να προβαίνουν σε καθαρισμό των χώρων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας και να συντηρούν αυτόν, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους.
2. Οι υπόχρεοι, μετά την ολοκλήρωση του αρχικού καθαρισμού, καθώς και της συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, δύναται ενημερώνουν σχετικά τον οικείο Δήμο με κάθε πρόσφορο μέσο. Ενδεικτικό υπόδειγμα της ως άνω δήλωσης αποτυπώνεται στο Παράρτημα Α της παρούσας.
Άρθρο 5
Κυρώσεις - Αυτεπάγγελτος καθαρισμός
1. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, επιβάλλεται ή καταλογίζεται αντίστοιχα εξ ολοκλήρου στον/στους υπόχρεους από τον οικείο Δήμο:
α. πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ,
β. δαπάνη του αυτεπάγγελτου καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών.
2. Εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την επίδοση, θυροκόλληση ή κοινοποίηση της Πράξης Επιβολής Προστίμου, ο παραβάτης δύναται να υποβάλλει έγγραφη ένσταση στον οικείο Δήμο, παρελθούσης δε άπρακτης της ως άνω προθεσμίας και εφόσον η υποβαλλόμενη ένσταση δεν έχει γίνει αποδεκτή, το επιβληθέν πρόστιμο οριστικοποιείται. Στην περίπτωση συμμόρφωσης εντός της άνω προθεσμίας με την υποχρέωση καθαρισμού, ο οικείος Δήμος εκδίδει απόφαση μείωσης έως και 50% του προς επιβολή προστίμου. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου Δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις.
3. Μετά το πέρας της δεκαήμερης προθεσμίας ή εφόσον έχει υποβληθεί ένσταση η οποία δεν έχει γίνει αποδεκτή, ο οικείος Δήμος υποχρεούται εντός πέντε (5) ημερών σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς.
4. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος Δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση τυχόν συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς και βάσει αυτής, υποχρεούται σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων για την άρση του κινδύνου (Παράρτημα Γ’).
5. Σε περίπτωση μη ανεύρεσης των στοιχείων των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων παραγράφων του παρόντος άρθρου εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου και των προθεσμιών που αναφέρονται σε αυτήν.»

Σύμφωνα με την υποπερ. 26 περ. β’ παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114), ισχύουν τα εξής:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μaΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.

Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153)