Ημερίδα «Κοινωνικής Ένταξης & Επαγγελματικής Αποκατάστασης ΑμεΑ»

Ημερίδα «Κοινωνικής Ένταξης & Επαγγελματικής Αποκατάστασης ΑμεΑ»

Με την συμμετοχή 18 επιστημόνων και άριστα καταρτισμένων ομιλητών προερχόμενοι όλοι από τον χώρο της Αναπηρίας, και με την συμμετοχή πολύ ευαισθητοποιημένων και εμβολιασμένων πολιτών απ' όλη την Θεσσαλονίκη πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 11.12.2021, η πολυθεματική Ημερίδα «Κοινωνικής Ένταξης & Επαγγελματικής Αποκατάστασης ΑμεΑ» στο Πολιτιστικό Κέντρο Ευόσμου.
Η Θεματικής της Ημερίδας την οποία οργάνωσε ο Δήμος Κορδελιού Ευόσμου δια της Αντιδημαρχίας Κοινωνικής Προστασίας Δημόσιας Υγείας ΚΕΠ, τις εργασίες της οποίας κήρυξε ο Στέλιος Κυμπουρόπουλος Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, επαινέθηκε απ όλους τους συμμετέχοντες διότι ανέδειξε την μεγάλη συμβολή της δημιουργίας, το έργο και τα αποτελέσματα των «Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων Ένταξης- Κοιν.Σ.Επ.», οι οποίες αφορούν στην επαγγελματική -οικονομική και κοινωνική ένταξη των ατόμων με αναπηρία.

Η Ημερίδα η οποία ξεκίνησε στις 12.00μμ και ολοκληρώθηκε στις 17.00μμ κατά τη διάρκεια της επισημάνθηκαν επίσης η αναγκαιότητα για

α) την εξάλειψη της απομόνωσης, της περιθωριοποίησης και του κοινωνικού αποκλεισμού,
β) της βελτίωση της ποιότητας ζωής τους και της αποδοχής της διαφορετικότητας των ΑμεΑ,
γ)της ανάδειξης της ικανότητας για απασχόληση, αλλά και της εργατικότητάς τους
δ) της εφαρμογής των δίκαιων και διαχρονικών δικαιωμάτων τους σε όλες της εκφάνσεις της ζωής.

Στον χαιρετισμό του ο Δήμαρχος Κορδελιού Ευόσμου κ. Κλεάνθης Μανδαλιανός αφού καλωσόρισε και ευχαρίστησε τον κ. Κυμπουρόπουλο και όλους τους συμμετέχοντας ομιλητές μεταξύ άλλων επεσήμανε « Στον τόπο μας τα δικαιώματα των ΑμεΑ είναι συνταγματικά κατοχυρωμένα Όμως χρειάζεται ακόμη δουλειά. Πέρα από τους νόμους και τις συμβάσεις της πολιτείας και οι πολίτες έχουμε χρέος να σεβόμαστε τα δικαιώματα και να προωθούμε λύσεις για τα προβλήματα των ΑμεΑ. Από μόνα τους το σύνταγμα, οι νόμοι και οι συμβάσεις δεν αρκούν για να λυθούν τα προβλήματά. Για αυτό κι εμείς σήμερα δεν θα επαναλάβουμε τα δίκαια αιτήματα και τις διεκδικήσεις των ΑμεΑ αντίθετα θα δείξουμε τι μπορούν να πετύχουν και τι μπορούν να καταφέρουν τα ΑΜΕΑ στον επαγγελματικό, τον μορφωτικό, τον ψυχαγωγικό και τον κοινωνικό στίβο θα δείξουμε τα αποτελέσματα που προκύπτουν όταν συναντηθεί το ανθρώπινο πρόσωπο της πολιτείας, με τις μεγάλες και θαυμαστές ιδιαίτερες ικανότητες των ΑΜΕΑ, γιατί δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτό που ζητούν τα ΑΜΕΑ δεν είναι ο οίκτος, και η συμπάθεια μας. Είναι ό,τι ζητάμε όλοι Προσβασιμότητα στη ζωή. Δηλαδή να σπουδάσουν, να δουλέψουν, και να ζήσουν χωρίς εμπόδια. Έτσι λοιπόν σήμερα με τις εισηγήσεις των εξαιρετικών ομιλητών μας και με πρώτο παράδειγμα την εφαρμογή του Νόμου ο οποίος αφορά -την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία, -την Κοινωνική Οικονομία και Επιχειρηματικότητα μέσα από-την ίδρυση των «Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων»τις γνωστές μας Κοιν.Σ. Επ. για την Ένταξη στον επαγγελματικό στίβο των Ατόμων με Αναπηρία , θα δούμε θα θαυμάσουμε και θα χειροκροτήσουμε τους πρωταγωνιστές των ΚοιΣΕΠ αλλά και τα αποτελέσματα των ΚοιΣΕΠ, θα διαπιστώσουμε στην πράξη της καθημερινότητας, τα οφέλη της επαγγελματικής αποκατάστασης των Ατόμων με Αναπηρία, τα οποία μετά από κατάλληλη εκπαίδευση ,επιτέλους αξιοποιούν το δικαίωμά τους για εργασία ένα δικαίωμα ταυτόσημο με την ποιότητα της ζωής τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά το πέρας της ομιλίας του, ο Δήμαρχος απευθυνόμενος – στο κοινό- μίλησε φανερά συγκινημένος, για τα άτομα με αναπηρία, λέγοντας ότι τα ανάπηρα άτομα είναι «οι λαβωμένοι άγγελοι επί της γης που μας φέρουν ουράνια μηνύματα….» ας τους ακούσουμε προσεκτικά…

Ο κ. Στέλιος Κυμπουρόπουλος Ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, αφού ευχαρίστησε τον Δήμαρχο για την πρόσκληση και συνεχάρει τον Δήμο για την οργάνωση της ημερίδας, κηρύσσοντας την έναρξη των εργασίων της πολυθεματικής ημερίδας μεταξύ άλλων τόνισε « Χαίρομαι ιδιαίτερα που πραγματοποιείται μια ημερίδα προσανατολισμένη δικαιωματικά στην απασχόληση και την συμπερίληψη των αναπήρων ατόμων. Στη χώρα μας υπάρχει ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα με την ένταξη, που είναι και ο λόγος που το 2021 οι ανάπηροι δεν ζούμε ακόμη ανάμεσα σας. Το σύνολο των οργανωμένων προσπαθειών συμπερίληψης γίνονται μέσω ειδικών αναπηρικών πλαισίων, δομών, νομοθεσιών. Το Ελληνικό κράτος απ όταν θυμάμαι τον εαυτό μου, επιδιώκει την ένταξη μας, μέσω διαχωρισμού, κι όσο θα συνεχίσει να γίνεται αυτό θα μεγαλώνει κι η πραγματική κοινωνική ένταξη θα ακούγεται ως ένα κακόγουστο ανέκδοτο. Αυτό που προτείνω κάθε φορά που συνομιλώ με εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι οποιεσδήποτε δράσεις πραγματοποιούν για τους πολίτες, ενηλίκους και ανήλικους, να είναι ανοιχτές και προσβάσιμες σε όλους και να μην διαμορφώνουν ειδικές δράσεις μόνον για αναπήρους πολίτες. Από την εμπειρία μας γνωρίζουμε πως η απασχόληση συμβάλει τα μέγιστα στην ένταξη. Οι λόγοι είναι προφανείς όταν ένα ανάπηρο άτομο είναι έξω στην κοινωνία και εργάζεται. Η ίδια η Σύμβαση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία του ΟΗΕ, η νέα Ευρωπαϊκή στρατηγική για την ανάπηρα αλλά και το εθνικό μας σχέδιο δράσης αφιερώνουν πολλές παραγράφους στην απασχόληση. Κρούουν όμως ένα καμπανάκι κινδύνου. Επισημαίνουν πόσο σημαντική είναι η δικτύωση των αναπήρων με την ανοικτή αγορά εργασίας, γιατί με το να ενισχύονται μόνον τα ειδικά προγράμματα ελλοχεύει ο κίνδυνος της γκετοποίησης των αναπήρων. Πρέπει να δοθούν κίνητρα στις επιχειρήσεις για προσλήψεις αναπήρων αλλά και τα ανάπηρα άτομα να αναλάβουν επιχειρηματική δράση μετά την εκπαίδευση, την επαγγελματική κατάρτιση αλλά και την ανεξάρτητη διαβίωση η οποία θα ξεκινήσει ουσιαστικά σε λίγους μήνες μέσω της παροχής προσωπικών βοηθών, που νομοθετήθηκε πρόσφατα και για το οποίο αισθάνομαι ιδιαίτερα περήφανος»

Η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Προστασίας- Δημόσιας Υγείας και Πρόεδρος της Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης κ. Φωτεινή Πεσματζόγλου Δεβετζή στον χαιρετισμό της τόνισε ότι « επειδή η Αναπηρία δεν είναι επιλογή κανενός και ανά πάσα στιγμή ο καθένας μας στη ζωή του, μπορεί να κληθεί να την αντιμετωπίσει, για αυτό και μας αφορά όλους και η αποδοχή αλλά κυρίως και η διαχείριση της, με πρώτη την εφαρμογή της ισότιμης συμμετοχής χωρίς διακρίσεις και στερεότυπα απέναντί τους, με σεβασμό και αξιοπρέπειαστην προσβασιμότητα, στην εκπαίδευση, στην εργασία και γενικότερα σε κάθε πτυχή της ζωής στη χώρα. Δεν είμαστε όλοι ίδιοι, αλλά είμαστε όλοι ίσοι».

Ο αντιπεριφερειάρχης Υγείας κ. Χρήστος Μήττας μεταξύ άλλων στον χαιρετισμό του αναφέρθηκε στο έργο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονία και συγκεκριμένα στα «Μονοπάτια προσβάσιμης τουριστικής κληρονομιάς», στο πρόγραμμα "seatrac", στον εξοπλισμό 351 ειδικών σχολείων στα οποία φοιτούν 4000 παιδιά με αναπηρία και στη λειτουργία 20 στεγών υποστηριζόμενης διαβίωσης για τα επόμενα τρία χρόνια από Ευρωπαϊκά προγράμματα.

Την ημερίδα τίμησαν με την παρουσία τους ο Βουλευτής κ. Δημήτρης Κούβελας, ο Αντιπεριφερειάρχης Υγείας κ. Χρήστος Μήτας, ο Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Προστασίας του Δήμου Θεσσαλονίκης κ. Χάρης Αηδονόπουλος, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών κ. Κώστας Αμανατιάδης, ο Αντιδήμαρχος Παιδείας -Δια Βίου Μάθησης κ. Γιώργος Σταυρίδης, ο Δημοτικός Σύμβουλος κ. Κυριακίδης, η Κοινοτική Σύμβουλος Ελευθερίου Κορδελιού κ. Χαρατζίδου, η Κοινοτική Σύμβουλος Ευόσμου κ. Μαρία Μάλλιου, Πρόεδροι Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων, Συλλόγων ΑΜΕΑ, Εκπαιδευτικοί , Ψυχολόγοι, κ.α

Παράλληλα στο φουαγιέ του Πολιτιστικού Κέντρου Ευόσμου, λειτούργησαν δύο εκθέσεις.

-Έκθεση βιβλίων με θέμα την «Αναπηρία» από τον Εκδοτικό Οίκο «ΜΟΛΥΒΙ» και

-Έκθεση προϊόντων της Κοιν.Σ.Επ « ΦΥΣΙΚΑ ΟΝΕΙΡΑ».

Η Ημερίδα πραγματοποιήθηκε με την τήρηση όλων των μέτρων ασφάλειας και προστασίας κατά της πανδημίας στον μικτό χώρο του Κινηματοθεάτρου στο Πολιτιστικό Κέντρο.

Οσοι επιθυμούν μπορούν να παρακολουθήσουν την ημερίδα από το κανάλι του Δήμου στο you tube από σήμερα Δευτέρα 13.12.2021 μετά τις 17.00

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Α΄ Μέρος
Χαιρετισμοί

Κλεάνθης Μανδαλιανός Δήμαρχος Κορδελιού Ευόσμου
Φωτεινή Πεσματζόγλου Δεβετζή Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Προστασίας Δημόσιας Υγείας, ΚΕΠ
Χρήστος Μήτας Αντιπεριφερειάρχης Υγείας

ΚΗΡΥΞΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Στέλιος Κυμπουρόπουλος Ευρωβουλευτής Νέας Δημοκρατίας

«ΑΝΑΠΗΡΙΑ & ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ»
π. Δρ. Κωνσταντίνος Παπανικολάου, Μέλος του Orthodox Research Network του Πανεπιστημίου του Winchester, τ. Διευθυντής Ινστιτούτου Ενδοκοινωνιακής Αποκατάστασης
Θέμα «Ιστότοπος «ΟΛΥΜΠΙΑΣ» project.com»

ΕΤΑΙΡΙΑ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ
ΕΨΥΚΑ
Αλέξιος Καβαδάτος Msc Κλινικός Ψυχολόγος
Πρόεδρος Δ.Σ. Ε.Ψ.Υ.Κ.Α. Πρόεδρος Δ.Σ. ΚΟΙΣΠΕ ΙΡΙΣ
Θέμα « Επαγγελματική αποκατάσταση στο χώρο της Ψυχικής Υγείας – το παράδειγμα των Κοι.Σ.Π.Ε»

Αθηνά Πανά
Υπεύθυνη Επικοινωνίας Κοιν.Σ.Επ. «Stirixis»
Θέμα «Φροντιστές σε κάθε δήμο, σε κάθε γειτονιά»

«ΑΝΑΠΗΡΙΑ & ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ»
Κυριακή Τσιοντικίδου Ηλεκτρονικός μηχανικός ΤΕ, Θεολόγος, και μητέρα ΑΜΕΑ.
Θέμα «Υπηρεσίες Αναπηρίας και Απασχόλησης»

Λία Καδέρογλου Εικαστκός Ειδική Παιδαγωγός
Θέμα « Πρώιμη παρέμβαση – Πρωτοβάθμια εκπαίδευση»

Σπύρος Στεκούλης Ανατολική ΑΕ ΟΤΑ \
Θέμα « Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις – AMEA»

«ΑΝΑΠΗΡΙΑ & ΕΡΓΑΣΙΑ -ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ»

Στέργιος Τσιαμπάζης,
Μηχανικός Δομικών Έργων, Συνταξιούχος ΟΤΕ

Θέμα «Εμπειρίες από την εργασία»

Μαρία Δαλκίδου
Μέλος Δ. Σ – Κοι. ΣΕΠ « ΦΥΣΙΚΑ ΟΝΕΙΡΑ»
Θέμα «Προστατευμένη απασχόληση ανθρώπων με αναπηρίες. Το παράδειγμα της ΚΟΙΝΣΕΠ « ΦΥΣΙΚΑ ΟΝΕΙΡΑ»

Β' Μέρος
ΑΝΑΠΗΡΙΑ & ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ- ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΖΩΗ

«ΑΝΑΠΗΡΙΑ & ΒΙΒΛΙΟ»
« Κοσμικός και Ελληνορθόδοξος τρόπος ζωής. Μια συγκριτική ανάλυση μέσα από την εμπειρία της αναπηρίας» Εκδόσεις «ΜΟΛΥΒΙ» του π. Δρ. Κωνσταντίνου Παπανικολάου, Μέλος του Orthodox Research Network, του Πανεπιστημίου του Winchester, τ. Διευθυντή Ινστιτούτου Ενδοκοινωνιακής Αποκατάστασης

Ομιλητές

Απόστολος Χατζητόλιος- Καθηγητής Παθολογίας Ιατρικής Σχολής ΑΠΘ

Κωνσταντίνος Μπακιρτζής MRhil Εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής – Θεολόγος

«ΑΝΑΠΗΡΙΑ & ΜΜΕ »
Χριστιάνα Μητσικούδη Δημοσιογράφος με Αναπηρία

«ΑΝΑΠΗΡΙΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ»
Γιώργος Μπαιρακτάρης Συνοδός Φροντιστής
Θέμα « Τουρισμός για ανθρώπους με αναπηρία σε βουνό και θάλασσα»

«ΑΝΑΠΗΡΙΑ & ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ»
Ιωάννα Σουλιάρα Καθηγήτρια Φιλολογίας Ειδική Παιδαγωγός
Θέμα « Δημιουργική Απασχόληση Ανθρώπων με Αναπηρίες»

 

Οργάνωση Συντονισμός Παρουσίαση Νίκη Στρατηλάτη Δημοσιογράφος Συγγραφέας

ΧΟΡΗΓΟΣ «ΜΕΖΕΔΟΚΗΠΟΣ»

Προηγούμενο
Copyright © 2024 Δήμος Κορδελιού Ευόσμου

Σύμφωνα με το άρθρο 266 του N. 5037/2023 (ΦΕΚ 78/28.03.2023 τεύχος Α΄) που αντικαθιστά την υποπερίπτωση 26 περ. β παρ. Ι άρθρου 75 Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.
Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρ- μόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153).»

Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 20/2023 πυροσβεστική διάταξη (ΦΕΚ 2549Β/2023) :

«Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής
1. Με τις διατάξεις της παρούσας εξειδικεύονται τα οριζόμενα στην υποπερ. 26 της περ. β’ της παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 266 του ν. 5037/2023 (Α’ 78), αναφορικά με τη μέριμνα των Δήμων σχετικά με την εκπλήρωση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών(α) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων, (β) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, (γ) εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας 100 μ. από τα όρια των περ. "(α)" και "(β)" του παρόντος άρθρου και (δ) εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα, να προβαίνουν σε καθαρισμό των ανωτέρω χώρων κατά το χρονικό διάστημα από την 1η μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους και τη συντήρηση αυτού καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από 1η Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της.
2. Από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας εξαιρούνται οι διαμορφωμένοι, συντηρημένοι κήποι των ως άνω
χώρων.
Άρθρο 2
Διαδικασία καθαρισμού
1. Ο απαιτούμενος καθαρισμός περιλαμβάνει:
α. Υλοτομία και απομάκρυνση των ξερών και σπασμένων δέντρων και κλαδιών, καθώς και των κλαδιών που βρίσκονται σε άμεση επαφή με κτίσμα.
β. Απομάκρυνση της καύσιμης φυτικής ύλης που βρίσκεται στην επιφάνεια του εδάφους όπως ενδεικτικά το φυλλόστρωμα, τα ξερά χόρτα και τα κατακείμενα ξερά κλαδιά.
γ. Αποκλάδωση της βάσης της κόμης των δέντρων και αύξηση του ύψους έναρξής της από την επιφάνεια του εδάφους, ανάλογα με την ηλικία και το είδος του δέντρου. δ. Αραίωση της θαμνώδους βλάστησης ως προς την κάλυψη του εδάφους.
ε. Απομάκρυνση τυχόν άλλων εγκαταλελειμμένων καυστών, αναφλέξιμων, εκρήξιμων ή εύφλεκτων υλικών, αντικειμένων και απορριμμάτων.
2. Οι υπόχρεοι οφείλουν να μεριμνούν για την ασφαλή συλλογή και μεταφορά όλων των υπολειμμάτων καθαρισμού της παρ. 1. Απαγορεύεται η εγκατάλειψη, η απόρριψη ή η ανεξέλεγκτη διαχείρισή τους.
Άρθρο 3
Υποχρεώσεις - Μέριμνα Δήμων
1. Ο οικείος Δήμος προβαίνει στην ενημέρωση των υπόχρεων, για το περιεχόμενο της παρούσας και ειδικότερα της υποχρέωσης καθαρισμού μέχρι 31η Μαρτίου εκάστου έτους με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως ενδεικτικά με ανάρτηση στην ιστοσελίδα και στον πίνακα ανακοινώσεων του οικείου Δήμου, αποστολή ενημερωτικού υλικού στην ταχυδρομική ή ηλεκτρονική διεύθυνση του υπόχρεου ή τυχόν αντικλήτού του, ενημερώσεις στα καταστήματα του Δήμου ή των Δημοτικών Διαμερισμάτων, σε τοπικούς φορείς και συλλόγους, σε συνεργασία με την οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία. Ειδικά κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας, η ενημέρωση των υπόχρεων λαμβάνει χώρα έως την 28 Απριλίου.
2. Για την ανεύρεση των στοιχείων του υπόχρεου, ο οικείος Δήμος δύναται να ανατρέχει σε δεδομένα που τηρούνται στα αρχεία του, καθώς και στα δεδομένα του Εθνικού Κτηματολογίου.
3. Εφόσον ο οικείος Δήμος διαθέτει την απαραίτητη υποδομή, μπορεί να παρέχεται η δυνατότητα στους υπόχρεους να αιτηθούν (π.χ. με φυσική παρουσία, ταχυδρομικά, ηλεκτρονικά ή μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών μέσω gov.gr για το σύνολο των Δήμων), τη διενέργεια καθαρισμού με χρέωση της αντίστοιχης δαπάνης στο όνομά τους, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του οικείου Δήμου ή από ιδιωτική εταιρία με την οποία ο οικείος Δήμος έχει συνάψει σχετική σύμβαση. Στις παραπάνω περιπτώσεις, μόνη η υποβολή της αίτησης δεν αναστέλλει τις προθεσμίες για την διενέργεια καθαρισμού και δεν απαλλάσσει τους υπόχρεους από την υποχρέωση καθαρισμού με ίδια μέσα. Η υποχρέωση εκπληρώνεται με την πραγματοποίηση του καθαρισμού και μόνον.
4. Ο οικείος Δήμος οφείλει να διενεργεί τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους (ύστερα από καταγγελία ή και αυτεπαγγέλτως) για διαπίστωση εκπλήρωσης ή μη των υποχρεώσεων των υπόχρεων του άρθρου 1, προσηκόντως και με τη δέουσα επιμέλεια, καθ’ όλη την διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου.
5. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης αυτού, ο οικείος Δήμος ακολουθεί τη διαδικασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 5 της παρούσας.
Άρθρο 4
Μέριμνα υπόχρεων
1. Οι ιδιοκτήτες, νομείς, επικαρπωτές, μισθωτές και υπομισθωτές των εκτάσεων του άρθρου 1 της παρούσας οφείλουν να εκπληρώνουν την υποχρέωση καθαρισμού, να συναινούν και να επιδεικνύουν ανοχή στους τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους, αυτοψίες και ενέργειες των αρμοδίων οργάνων του οικείου Δήμου και των αρμόδιων πυροσβεστικών υπαλλήλων για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς. Στο πλαίσιο αυτό, καλούνται μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους, να προβαίνουν σε καθαρισμό των χώρων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας και να συντηρούν αυτόν, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους.
2. Οι υπόχρεοι, μετά την ολοκλήρωση του αρχικού καθαρισμού, καθώς και της συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, δύναται ενημερώνουν σχετικά τον οικείο Δήμο με κάθε πρόσφορο μέσο. Ενδεικτικό υπόδειγμα της ως άνω δήλωσης αποτυπώνεται στο Παράρτημα Α της παρούσας.
Άρθρο 5
Κυρώσεις - Αυτεπάγγελτος καθαρισμός
1. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, επιβάλλεται ή καταλογίζεται αντίστοιχα εξ ολοκλήρου στον/στους υπόχρεους από τον οικείο Δήμο:
α. πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ,
β. δαπάνη του αυτεπάγγελτου καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών.
2. Εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την επίδοση, θυροκόλληση ή κοινοποίηση της Πράξης Επιβολής Προστίμου, ο παραβάτης δύναται να υποβάλλει έγγραφη ένσταση στον οικείο Δήμο, παρελθούσης δε άπρακτης της ως άνω προθεσμίας και εφόσον η υποβαλλόμενη ένσταση δεν έχει γίνει αποδεκτή, το επιβληθέν πρόστιμο οριστικοποιείται. Στην περίπτωση συμμόρφωσης εντός της άνω προθεσμίας με την υποχρέωση καθαρισμού, ο οικείος Δήμος εκδίδει απόφαση μείωσης έως και 50% του προς επιβολή προστίμου. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου Δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις.
3. Μετά το πέρας της δεκαήμερης προθεσμίας ή εφόσον έχει υποβληθεί ένσταση η οποία δεν έχει γίνει αποδεκτή, ο οικείος Δήμος υποχρεούται εντός πέντε (5) ημερών σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς.
4. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος Δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση τυχόν συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς και βάσει αυτής, υποχρεούται σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων για την άρση του κινδύνου (Παράρτημα Γ’).
5. Σε περίπτωση μη ανεύρεσης των στοιχείων των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων παραγράφων του παρόντος άρθρου εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου και των προθεσμιών που αναφέρονται σε αυτήν.»

Σύμφωνα με την υποπερ. 26 περ. β’ παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114), ισχύουν τα εξής:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μaΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.

Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153)