ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΜΑΣ
«Οι μεγάλες ευκαιρίες στο διαδίκτυο, κρύβουν μεγάλες απάτες»
Με μία έκπληξη- παροχή προς τους Δημότες έκλεισε τον χαιρετισμό του, ο Δήμαρχος Κορδελιού Ευόσμου κ. Κλεάνθης Μανδαλιανός, ανακοινώνοντας την διοργάνωση «Σεμιναρίων Προστασίας Καταναλωτών» με το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών ΚΕΠΚΑ.
Συγκεκριμένα μεταξύ άλλων ο Δήμαρχος επεσήμανε « Ο Κορονοιός άλλαξε την καθημερινότητα όλων μας. Διέγραψε συνήθειες και νοοτροπίες δεκαετιών και ανέδειξε νέες τάσεις Και ένα ηλεκτρονικό τρόπο ζωής, με πρώτη την στροφή μας στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Κι επειδή τα πράγματα εκεί δεν είναι όπως φαίνονται γιατί δεν συναλλασσόμαστε με τον γνωστό μας καταστηματάρχη, επιβάλλεται όλοι να είμαστε ενημερωμένοι, προσεκτικοί και κυρίως υποψιασμένοι, για να μην πέφτουμε θύματα εκμετάλλευσης από αετονύχηδες. Για αυτούς τους πολύ σημαντικούς λόγους ο δήμος μας προτάσσει την κοινωνική προστασία ως μείζον θέμα και δια της Αντιδημαρχίας Κοινωνικής Προστασίας και σε συνεργασία με το ΚΕΠΚΑ θα οργανώσουμε και στις δυο κοινότητες δια ζώσης σεμινάρια «προστασίας καταναλωτών» όταν οι συνθήκες ομαλοποιηθούν. Στόχος μας είναι να αποκτήσουμε καταναλωτική συμπεριφορά, καταναλωτική συνείδηση, να μάθουμε τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα μας ως καταναλωτές. Είναι για το καλό μας».
Η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Προστασίας-Δημόσιας Υγείας- ΚΕΠ κ. Φωτεινή Πεσματζόγλου Δεβετζή επέλεξε μιλήσει ως ιδιοκτήτρια Τουριστικού Πρακτορείου- Παγκόσμιου Προορισμού και επικαλούμενη την 35ετή εμπειρία της, τόνισε « Λόγω δουλειάς γυρίσαμε όλο τον κόσμο και συναναστραφήκαμε με πολίτες απ όλα τα κράτη. Η εικόνα των ξένων ταξιδιωτών είναι περίπου η ίδια, ο ξένος όπου θα πάει, θα πάει διαβασμένος, θα πάει ενημερωμένος, έχοντας πάντα μαζί του με όλα τα ταξιδιωτικά του έγγραφα και την καταναλωτική του ταυτότητα, έτσι ώστε ότι κι αν του συμβεί απευθύνεται αμέσως στην καταναλωτική του οργάνωση στην πατρίδα του. Για αυτό και βλέπεται καμιά φορά στην τηλεόραση όταν για παράδειγμα μια πτήση ακυρωθεί, ή η ανταπόκριση καθυστερήσει, ή χαθούν αποσκευές ή δεν μας δώσουν την καμπίνα που πληρώσαμε, εκείνοι που φωνάζουμε είμαστε πάντα εμείς οι Έλληνες, γιατί οι ξένοι τηλεφωνούν στην καταναλωτική τους οργάνωση και τους κατευθύνει. Σήμερα που όλα άλλαξαν οφείλουμε σε κάθε οικογένεια να υπάρχει τουλάχιστον ένα μέλος καταναλωτικής οργάνωσης. Δεν είναι μια περιττή πολυτέλεια είναι μια προστατευτική οικογενειακή αναγκαιότητα».
Ο Πρόεδρος της ΔΗΚΕΚΕ και Αντιδήμαρχος Οικονομικών κ. Κώστας Αμανατιάδης μεταξύ άλλων επεσήμανε «
Εμείς οι οικονομολόγοι λέμε ότι η ραχοκοκαλιά της Ελληνικής οικονομίας είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις κάτι όμως που δεν λέγεται συχνά είναι ότι η κινητήριος δύναμη της οικονομίας, όχι μόνον της Ελληνικής αλλά της Παγκόσμιας είμαστε όλοι εμείς, είναι οι καταναλωτές. Αυτός ο μεγάλος οικονομικός γίγαντας κάθε κράτους, κάθε εποχής , που εάν
συνειδητοποιούσαμε την δύναμη μας, σήμερα όλα θα ήταν αλλιώς, από την ρύπανση του περιβάλλοντος, από τη κυκλοφορία των μεταλλαγμένων τροφίμων, μέχρι τον κατακλυσμό των κινέζικων και των μαϊμού προϊόντων στην αγορά. Είναι τιμή μας πραγματικά να έχουμε σήμερα μαζί μας τον πάντα άριστα ενημερωμένο και ακούραστο πρόεδρο του ΚΕΠΚΑ τον κ. Νίκο Τσεμπερλίδη που είναι η φωνή των καταναλωτών στα δύσκολα. Εύχομαι από την σημερινή εκδήλωση να περάσει το μήνυμα στους πολίτες ότι η εποχή – μας θέλει- οργανωμένους καταναλωτές άρα δυνατούς πολίτες με σύγχρονη καταναλωτική συμπεριφορά και ευρωπαϊκή
καταναλωτική συνείδηση».
Με πολλά παραδείγματα, είτε από παράπονα, είτε από καταγγελίες στο ΚΕΠΚΑ έστειλε προς όλους τους καταναλωτές το μήνυμα ότι « «Οι μεγάλες ευκαιρίες στο διαδίκτυο, κρύβουν μεγάλες απάτες » ο Πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών ΚΕΠΚΑ κ. Νίκος Τσεμπερλίδης κατά την διάρκεια της ομιλίας του με θέμα « Ηλεκτρονικό Εμπόριο-Δικαιώματα και υποχρεώσεις των καταναλωτών-Διαδικτυακές απάτες- Συμβουλές για online αγορές εν όψει των πασχαλινών αγορών».
Προς ενημέρωση των δημοτών μας παραθέτουμε χρήσιμες οδηγίες για τις αγορές απο το διαδίκτυο.
Ηλεκτρονικό εμπόριο και οφέλη για τους Καταναλωτές
- Μπορούμε να αγοράσουμε προϊόντα ή υπηρεσίες, που επιθυμούμε, όποτε θελήσουμε, 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, όπου κι αν βρισκόμαστε.
- Μπορούμε να επισκεφτούμε, εύκολα και γρήγορα, πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα και να συγκρίνουμε τις τιμές και τα χαρακτηριστικά των ειδών που μας ενδιαφέρουν, πριν αγοράσουμε αυτό που επιθυμούμε.
- Μπορούμε να ενημερωθούμε, πληρέστερα, για το προϊόν ή την υπηρεσία που αναζητάμε.
- Γλιτώνουμε χρόνο και ταλαιπωρία, μειώνοντας τις μετακινήσεις μας.
- Πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα κάνουν ειδικές εκπτώσεις, στους πελάτες τους.
- Η νομοθεσία για την προστασία του Καταναλωτή, όταν πρόκειται για αγορές από απόσταση, όπως είναι οι ηλεκτρονικές αγορές διασφαλίζει τα δικαιώματά τους (π.χ. το δικαίωμα υπαναχώρησης κ.λπ.)
Ηλεκτρονικό εμπόριο και οφέλη για τους προμηθευτές
Το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί μια εναλλακτική πρόταση, για το παραδοσιακό εμπόριο.
Πουλώντας on-line, ο έμπορος μειώνει ή και καταργεί τη δική του αλυσίδα διανομής εμπορευμάτων, ελαχιστοποιώντας πάγια έξοδα, όπως ενοίκια ή προσωπικό. Οι μικρομεσαίοι παραγωγοί μπορούν να προωθήσουν τα προϊόντα τους, ακόμα και σε αγορές, οι οποίες, υπό οποιεσδήποτε άλλες συνθήκες, θα ήταν απρόσιτες για αυτούς.Προβλήματα, που αντιμετωπίζουν οι Καταναλωτές
Σύμφωνα με έρευνα της Παγκόσμιας Οργάνωσης Καταναλωτών, η ασφάλεια φαίνεται να είναι ο αδύναμος κρίκος του ηλεκτρονικού εμπορίου, στοιχείο, που λειτουργεί, ανασταλτικά, για τους υποψήφιους αγοραστές.
Πανευρωπαϊκή έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι Ευρωπαίοι, δύσκολα, θα εμπιστευτούν, στο μέλλον, το internet, για τις αγορές τους, καθώς:
- Από τις παραγγελίες, που κατατέθηκαν, το 1/3 αγνοήθηκε, παντελώς.
- Ένας στους 3 Καταναλωτές δεν πήραν πίσω τα χρήματά τους, αν και επέστρεψαν, εγκαίρως, το προϊόν, που αγόρασαν.
- Στις περιπτώσεις πληρωμών με πιστωτική κάρτα, μία στις τέσσερις χρεώσεις έγινε τη στιγμή της παραγγελίας.
- Παρότι, σύμφωνα με την οδηγία για τις πωλήσεις από απόσταση, ο Καταναλωτής μπορεί να αλλάξει γνώμη και να επιστρέψει το προϊόν, χωρίς αιτιολόγηση, μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ένα στα τέσσερα ηλεκτρονικά καταστήματα, στα οποία επιστράφηκαν προϊόντα, ζήτησαν από τον Καταναλωτή να αιτιολογήσει την απόφασή του.
- Σχεδόν ένα στα δέκα ηλεκτρονικά καταστήματα δεν έδιναν ακριβείς πληροφορίες, για το τελικό κόστος των προϊόντων.
- Σχεδόν τα μισά καταστήματα δεν παρείχαν επαρκείς πληροφορίες, για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πελατών τους.
Σε παγκόσμια κλίμακα έχουν καταγραφεί αναρίθμητες απάτες. Οι συχνότερες είναι οι εξής:
- On-line δημοπρασίες: Πρόκειται για "πλαστές" δημοπρασίες, στις οποίες τα προς δημοπράτηση προϊόντα παρουσιάζονται παραποιημένα ή δεν παραδίδονται, ποτέ, στον πλειοδότη.
- Παρουσίαση των εμπορευμάτων γενικώς: Οποιοδήποτε προϊόν πωλείται, μέσω ενός website, μπορεί να παρουσιάζεται παραποιημένο ή να μην παραδίδεται, ποτέ, στον πελάτη.
- Χρηματικές προσφορές της Νιγηρίας: Εκκλήσεις για βοήθεια από κάποιον, ο οποίος ισχυρίζεται ότι χρειάζεται την οικονομική μας συνεισφορά, για να μεταφέρει μια περιουσία από την Αφρική.
- Hardware και Software υπολογιστών: Εξοπλισμός H/Y (εκτός από δημοπρατούμενο), ο οποίος είτε παρουσιάζεται παραποιημένος, είτε δεν παραδίδεται ποτέ στον πελάτη.
- Υπηρεσίες πρόσβασης στο Ίντερνετ: Χρεώσεις από εταιρίες, που παρέχουν υπηρεσίες στο internet για υπηρεσίες, οι οποίες, ποτέ, δε ζητήθηκαν ή, ποτέ, δεν παραδόθηκαν.
- Πρόσβαση σε πορνογραφικά site: Χρεώσεις σε πιστωτικές κάρτες ή σε τηλεφωνικούς λογαριασμούς, για υπηρεσίες, οι οποίες, ποτέ, δεν παραδόθηκαν.
- Δάνεια: Πλαστές υποσχέσεις, όπου το θύμα απαιτείται να πληρώσει κάποια αμοιβή, για να υποβάλει αίτηση χορήγησης πιστωτικής κάρτας, η οποία κατά τους προμηθευτές, έχει ιδιαίτερα συμφέροντες όρους.
Πως μπορούμε να προστατευθούμε, ως Καταναλωτές, στις ηλεκτρονικές μας αγορές;
Πριν προχωρήσουμε στη συναλλαγή μας, ελέγχουμε, προσεκτικά, την ιστοσελίδα του ηλεκτρονικού καταστήματος, την ταυτότητά του και τα συστήματα ασφαλείας, που χρησιμοποιεί.Πως θα ενημερωθούμε για την ταυτότητα της ιστοσελίδας;
Υπάρχουν τα μητρώα του Internet (π.χ. η διεθνής βάση δεδομένων www.whois.net ή η βάση ελληνικών καταχωρήσεων http://www.hostmaster.gr/cgibin/webwhois). Εκεί, θα βρούμε ποιος είναι ο πραγματικός ιδιοκτήτης της ιστοσελίδας. Για τον προμηθευτή, που έχει το κατάστημά του σε κάποια ηλεκτρονική διεύθυνση, θα πρέπει, ως Καταναλωτές, να αναζητούμε πληροφορίες, όπως:
- Πραγματική ταυτότητα του προμηθευτή.
- Τρόποι επικοινωνίας με αυτόν (e-mail, φαξ, τηλέφωνο).
- Τελική τιμή του προϊόντος ή της υπηρεσίας (φόροι κ.λπ.), που μας ενδιαφέρει.
- Εγγύηση.
- Μέθοδος αποστολής, χρόνος παράδοσης, δυνατότητα υπαναχώρησης, τρόπος πληρωμής και παράδοσης.
- Επιβεβαίωση παραλαβής της παραγγελίας.
- Πληροφορίες για την προστασία προσωπικών δεδομένων (αν μετά τη συναλλαγή θα διαγραφούν τα στοιχεία μας, από τη λίστα του προμηθευτή κ.λπ.).
- Που μπορούμε να απευθυνθούμε, για τυχόν παράπονά μας.
- Ποιο δικαστήριο είναι αρμόδιο και ποιο Δίκαιο θα εφαρμοσθεί, σε περίπτωση διαφοράς.