«Τα παιδιά πρέπει να έχουν θυμούνται πάντα τα 4Α»

«Τα παιδιά πρέπει να έχουν θυμούνται πάντα τα 4Α»

« Για να χαρακτηρισθεί μια πράξη ως bullying, θα πρέπει να έχει τα εξής χαρακτηριστικά στοιχεία πρόθεση, επανάληψη και άνιση κατανομή ισχύος ανάμεσα στο θύτη και το θύμα. Το cyberbullying είναι το bullying με τη χρήση των ICTs, δηλαδή των νέων τεχνολογιών, ενημέρωσης και επικοινωνίας (κινητό, διαδίκτυο κ.λ.π.) δήλωσε η κ. Βασιλική Γκουντσίδου Πανεπιστημιακός-Φυσικός ΑΠΘ, Μέλος Διοικούσας Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Προγράμματος για το Cyberbullying

(ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ) από το Πολιτιστικό Κέντρο Ευόσμου κατά τη διάρκεια της ομιλίας της, με θέμα «ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ. ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΑΣΦΑΛΗΣ ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ, ΓΟΝΕΙΣ, ΠΑΠΠΟΥΔΕΣ & ΓΙΑΓΙΑΔΕΣ»

Την 4η διαδικτυακή εκδήλωση χαιρέτισαν

-Ο Δήμαρχος Κορδελιού Ευόσμου κ. Κλεάνθης Μανδαλιανός , αναφέρθηκε στις αλλαγές που συντελέσθηκαν στη διαμόρφωση του σημερινού κοινωνικού περιβάλλοντος το οποίο επηρεάζει την συμπεριφορά, τον χαρακτήρα και ενίοτε απειλεί μέχρι και την σωματική ακεραιότητα των παιδιών, φέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το παιγνίδι με την μπλε φάλαινα και τον γκούφι τα οποία πείθουν τα παιδιά και τα οδηγούν σε παράνομες πράξεις έως και την αυτοκτονία. Επίσης ο δήμαρχος αναφέρθηκε στον καθοριστικό ρόλο της οικογένειας στον διάλογο που πρέπει να υπάρχει μεταξύ των μελών της, στην συμβολή των εκπαιδευτικών, αλλά και στην συνεργασία που πρέπει να υπάρχει μεταξύ τους προκειμένου να βοηθηθούν τα παιδιά που τρομοκρατούνται κι απειλούνται. Επίσης ο Δήμαρχος ευχαρίστησε τους δημότες που κάθε Σάββατο συμμετείχαν έστω και από απόσταση στις εκδηλώσεις αλλά και όλους όσοι συνέβαλαν στη επιτυχή οργάνωση και ολοκλήρωση τους.

Η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Προστασίας-Δημόσιας Υγείας- ΚΕΠ κ. Φωτεινή Πεσματζόγλου Δεβετζή άνοιξε την ομιλία της με ευχαριστίες προς όλους όσοι στήριξαν αυτήν πρωτοβουλία και ανακοίνωσε την συνέχιση της για τους δυο επόμενους μήνες, με εξ ίσου επιλεκτική θεματολογία η οποία θα καλύπτει ένα ευρύτερο φάσμα της τρέχουσας επικαιρότητας. Επίσης αναφέρθηκε εκτενώς στις παροχές του Κέντρου Στήριξης, στις παροχές ψυχολογικής και συμβουλευτικής υποστήριξης σε ότι θέμα ζητηθεί παρέμβαση καθώς επίσης και στον ξενώνα κακοποιημένων γυναικών στην φιλοξενία θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας, γυναικών με τα παιδιά τους για όσο διάστημα χρειασθεί. Καταλήγοντας επανέλαβε ότι το Κέντρο στήριξης του δήμου είναι ανοικτό σε όλους, στέλνοντας το μήνυμα «Ελάτε να λύσουμε μαζί τα προβλήματα που παρουσιάζονται είτε στο σχολείο, είτε στο σπίτι , πάντα υπάρχουν λύσεις. ΜΙΛΗΣΤΕ μέσα από την ψυχολογική και συμβουλευτική υποστήριξη του κέντρου μας και τον διάλογο πάντα βρίσκονται λύσεις.

Ο Αντιδημαρχος Οικονομικών – Πρόεδρος της ΔΗ.Κ.Ε.Κ-Ε κ. Κώστας Αμανατιάδης , μίλησε ως οικονομολόγος για τα καθημερινά θύματα του οικονομικού εγκλήματος που εκ των υστέρων ζητούν βοήθεια από τα φοροτεχνικά γραφεία, οι οποίοι από άγνοια πέφτουν στην παγίδα αετονύχηδων που τους αποσπούν με διαφόρους τρόπους τους κωδικούς πρόσβασης από τις κάρτες τους και προβαίνουν σε αναλήψεις, τονίζοντας την ανάγκη γνώσης και λήψης μέτρων προστασίας από τον καθένα, διότι όπως είπε χαρακτηριστικά το ιντερνέτ είναι «ο παράδεισος και μια κόλαση» μαζί. Επίσης ο κ. Αμανατιάδης δεν παρέλειψε με αφορμή την ολοκλήρωση του 1ου κύκλου να ευχαριστήσει τους Δημότες για την συμμετοχή τους, τον Δήμαρχο Κορδελιού Ευόσμου για την παρουσία του, την αντιδήμαρχο κ. Φωτεινή Πεσματζογλου Δεβετζή για την πρωτοβουλία της, αλλά και τους Δημοτικούς υπαλλήλους για την πολύπλευρη στήριξη τους.

Προς ενημέρωση των συνδημοτών μας παραθέτουμε ένα από σπα σμα από την ομιλία της κ. Βασιλικής Γκουντσίδου για το Cyberbullying

(ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ)

Σύμφωνα με τον ορισμό του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, για να είναι ένα παιδί υγιές, θα πρέπει να έχει, εκτός από σωματική και ψυχική και κοινωνική υγεία. Εντασσόμενο στο κοινωνικό σύνολο του σχολείου, ενδέχεται να αντιμετωπίσει το πρόβλημα του bullying με χαρακτηριστικά στοιχεία την πρόθεση, την επανάληψη και την άνιση κατανομή ισχύος ανάμεσα στο θύτη και το θύμα. Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στον τρόπος αντιμετώπισης τέτοιων περιστατικών, γιατί τόσο το θύμα όσο και ο θύτης είναι παιδιά.Μια τρίτη σημαντική κατηγορία είναι και αυτή των μαρτύρων. Το cyberbullying είναι το bullying με τη χρήση των ICTs, δηλαδή των νέων τεχνολογιών, ενημέρωσης και επικοινωνίας (κινητό, διαδίκτυο κ.λ.π.). Στο κλασικό bullying υπάρχει άμεση σχέση με τη σωματική υπεροχή του δράστη και τον αριθμό των δραστών, ενώ στο cyberbullying, ο θύτης κρύβεται πίσω από την ανωνυμία και την καλή γνώση των νέων τεχνολογιών.
Για την αντιμετώπιση, αλλά και στην πρόληψη περιστατικών είναι απαραίτητη η συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων, των γονέων, των παιδιών, των εκπαιδευτικών, αλλά και ολόκληρης τη σχολικής κοινότητας. Το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας δεν είναι κάτι καινούριο και οι εκπαιδευτικοί έχουν εμπειρία σε τέτοιου είδους συμπεριφορές. Το cyberbullying έχει εμφανιστεί την τελευταία περίπου δεκαετία με τους εφήβους να είναι “ιθαγενείς”στο διαδίκτυο και με περισσότερες γνώσεις από τους ενήλικες στη χρήση του. Η πολιτεία θα πρέπει να οργανώνει επιμορφωτικά σεμινάρια για γονείς και εκπαιδευτικούς, δίνοντας βάσει εκτός από τους τρόπους αντιμετώπισης και στην πρόληψη του φαινομένου. Η εμπειρία από το πρόγραμμα GRUNDTVIG-WE CAN που αφορούσε χώρες στις οποίες η μητρική γλώσσα δεν είναι η Αγγλική, έδειξε ότι οι γονείς σε οποιαδήποτε περιοχή της Ευρώπης και να βρίσκονται, αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα. Όσο ποιο ενημερωμένοι είναι οι γονείς σε θέματα πρόληψης και αναγνώρισης των κινδύνων που ελοχεύουν για τα παιδιά τους και όσο περισσότερο είναι δίπλα στα παιδιά τους και επικοινωνούν ουσιαστικά μαζί τους, τόσο ασφαλέστερα θα είναι αυτά στην διαδικτυακή τους ζωή. Μαθητές με μεγάλη γονική στήριξη, που έχουν πολύ καλή σχέση με τους γονείς, φαίνεται να εμπλέκονται λιγότερο σε περιστατικά bullying και σε περίπτωση που πέσουν θύματα, εμφανίζουν μικρότερο ποσοστό κατάθλιψης. Οι ηλικιωμένοι, ως μετανάστες του διαδικτύου, βιώνουν πολλές φορές τον ψηφιακό αποκλεισμό. Σήμερα, που λόγω covid ζούμε μια online ζωή κυριολεκτικά, το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο και στη λύση του εκτός από την πολιτεία και τους ίδιους τους ενδιαφερόμενους μεγάλο ρόλο παίζει και η ενδογενεακή αλληλεγγύη.


Συνοπτικά τα παιδιά μας πρέπει να έχουν υπόψη τους τα 4 Α:


Αναγνώριση : Να μπορούν να αναγνωρίζουν τις τεχνικές που χρησιμοποιούν οι πιθανοί δράστες για να εξαπατήσουν τα υποψήφια θύματά τους. Σ' αυτόν τον τομέα ο ρόλος των ενηλίκων, που έχουν μεγαλύτερη εμπειρία ζωής είναι καταλυτικός.
Άρνηση : Να αρνούνται να δώσουν οποιαδήποτε προσωπική πληροφορία.
Αντίδραση : Να αντιδρούν ακαριαία αν ποτέ βρεθούν σε δύσκολη ή περίεργη κατάσταση, βγαίνοντας από το πρόγραμμα, κάνοντας log off, ή απλά κλείνοντας τον υπολογιστή.
Αναφορά : Να αναφέρουν λεπτομερώς και αμέσως το συμβάν, ή οποιαδήποτε ύποπτη ή επικίνδυνη προσέγγιση στους γονείς τους, στους δασκάλους ή στους γιατρούς.

Επίσης η κ. Βασιλική Γκουντσίδου ανέπτυξε τα θέματα

-Βullying και Cyberbullying

-Βullying:Τρία χαρακτηριστικά:Σκοπιμότητα,επανάληψη, άνιση κατανομή ισχύος ανάμεσα στο θύτη και το θύμα.

-Κυβερνοχώρος-πραγματικός χώρος

– Τι αποτελεί ταυτότητα στο λεγόμενο ψηφιακό χώρο;

-Είδη Cyberbullying

-Mobbing-Working-Place Bullying

-Πυλώνες πρόληψης για το cyberbullying

-Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε σα γονείς ή εκπαιδευτικοί;

-Ψηφιακός και κοινωνικός αποκλεισμός των ηλικιωμένων

-Κίνδυνοι και οφέλη των ηλικιωμένων από τη χρήση του Διαδικτύου

-Το γηράσκω αεί διδασκόμενος ποιο επίκαιρο σήμερα από ποτέ.

-Ενδογενεακή αλληλεγγύη , intergenerational solidarity

-Διαδίκτυο των πραγμάτων ή internet of things

H διαδικτυακή εκδήλωση μεταδόθηκε ζωντανά από το κανάλι του δήμου Κορδελιού Ευόσμου στο youtube https://m.youtube.com/channel/UCteaArGHIt3ci5Wyuf9FyQA

και από τη σελίδα του ενημερωτικού site NEWS. MAKEDONIAS. GR στο facebook που είναι και χορηγός επικοινωνίας των εκδηλώσεων ( https://www.facebook.com/newsmakedonias

Προηγούμενο
Copyright © 2024 Δήμος Κορδελιού Ευόσμου

Σύμφωνα με το άρθρο 266 του N. 5037/2023 (ΦΕΚ 78/28.03.2023 τεύχος Α΄) που αντικαθιστά την υποπερίπτωση 26 περ. β παρ. Ι άρθρου 75 Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.
Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρ- μόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153).»

Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 20/2023 πυροσβεστική διάταξη (ΦΕΚ 2549Β/2023) :

«Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής
1. Με τις διατάξεις της παρούσας εξειδικεύονται τα οριζόμενα στην υποπερ. 26 της περ. β’ της παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 266 του ν. 5037/2023 (Α’ 78), αναφορικά με τη μέριμνα των Δήμων σχετικά με την εκπλήρωση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών(α) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων, (β) οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων, που βρίσκονται σε περιοχές εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, (γ) εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας 100 μ. από τα όρια των περ. "(α)" και "(β)" του παρόντος άρθρου και (δ) εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα, να προβαίνουν σε καθαρισμό των ανωτέρω χώρων κατά το χρονικό διάστημα από την 1η μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους και τη συντήρηση αυτού καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από 1η Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της.
2. Από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας εξαιρούνται οι διαμορφωμένοι, συντηρημένοι κήποι των ως άνω
χώρων.
Άρθρο 2
Διαδικασία καθαρισμού
1. Ο απαιτούμενος καθαρισμός περιλαμβάνει:
α. Υλοτομία και απομάκρυνση των ξερών και σπασμένων δέντρων και κλαδιών, καθώς και των κλαδιών που βρίσκονται σε άμεση επαφή με κτίσμα.
β. Απομάκρυνση της καύσιμης φυτικής ύλης που βρίσκεται στην επιφάνεια του εδάφους όπως ενδεικτικά το φυλλόστρωμα, τα ξερά χόρτα και τα κατακείμενα ξερά κλαδιά.
γ. Αποκλάδωση της βάσης της κόμης των δέντρων και αύξηση του ύψους έναρξής της από την επιφάνεια του εδάφους, ανάλογα με την ηλικία και το είδος του δέντρου. δ. Αραίωση της θαμνώδους βλάστησης ως προς την κάλυψη του εδάφους.
ε. Απομάκρυνση τυχόν άλλων εγκαταλελειμμένων καυστών, αναφλέξιμων, εκρήξιμων ή εύφλεκτων υλικών, αντικειμένων και απορριμμάτων.
2. Οι υπόχρεοι οφείλουν να μεριμνούν για την ασφαλή συλλογή και μεταφορά όλων των υπολειμμάτων καθαρισμού της παρ. 1. Απαγορεύεται η εγκατάλειψη, η απόρριψη ή η ανεξέλεγκτη διαχείρισή τους.
Άρθρο 3
Υποχρεώσεις - Μέριμνα Δήμων
1. Ο οικείος Δήμος προβαίνει στην ενημέρωση των υπόχρεων, για το περιεχόμενο της παρούσας και ειδικότερα της υποχρέωσης καθαρισμού μέχρι 31η Μαρτίου εκάστου έτους με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως ενδεικτικά με ανάρτηση στην ιστοσελίδα και στον πίνακα ανακοινώσεων του οικείου Δήμου, αποστολή ενημερωτικού υλικού στην ταχυδρομική ή ηλεκτρονική διεύθυνση του υπόχρεου ή τυχόν αντικλήτού του, ενημερώσεις στα καταστήματα του Δήμου ή των Δημοτικών Διαμερισμάτων, σε τοπικούς φορείς και συλλόγους, σε συνεργασία με την οικεία Πυροσβεστική Υπηρεσία. Ειδικά κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας, η ενημέρωση των υπόχρεων λαμβάνει χώρα έως την 28 Απριλίου.
2. Για την ανεύρεση των στοιχείων του υπόχρεου, ο οικείος Δήμος δύναται να ανατρέχει σε δεδομένα που τηρούνται στα αρχεία του, καθώς και στα δεδομένα του Εθνικού Κτηματολογίου.
3. Εφόσον ο οικείος Δήμος διαθέτει την απαραίτητη υποδομή, μπορεί να παρέχεται η δυνατότητα στους υπόχρεους να αιτηθούν (π.χ. με φυσική παρουσία, ταχυδρομικά, ηλεκτρονικά ή μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα δημιουργηθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών μέσω gov.gr για το σύνολο των Δήμων), τη διενέργεια καθαρισμού με χρέωση της αντίστοιχης δαπάνης στο όνομά τους, από τις αρμόδιες υπηρεσίες του οικείου Δήμου ή από ιδιωτική εταιρία με την οποία ο οικείος Δήμος έχει συνάψει σχετική σύμβαση. Στις παραπάνω περιπτώσεις, μόνη η υποβολή της αίτησης δεν αναστέλλει τις προθεσμίες για την διενέργεια καθαρισμού και δεν απαλλάσσει τους υπόχρεους από την υποχρέωση καθαρισμού με ίδια μέσα. Η υποχρέωση εκπληρώνεται με την πραγματοποίηση του καθαρισμού και μόνον.
4. Ο οικείος Δήμος οφείλει να διενεργεί τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους (ύστερα από καταγγελία ή και αυτεπαγγέλτως) για διαπίστωση εκπλήρωσης ή μη των υποχρεώσεων των υπόχρεων του άρθρου 1, προσηκόντως και με τη δέουσα επιμέλεια, καθ’ όλη την διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου.
5. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης αυτού, ο οικείος Δήμος ακολουθεί τη διαδικασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 5 της παρούσας.
Άρθρο 4
Μέριμνα υπόχρεων
1. Οι ιδιοκτήτες, νομείς, επικαρπωτές, μισθωτές και υπομισθωτές των εκτάσεων του άρθρου 1 της παρούσας οφείλουν να εκπληρώνουν την υποχρέωση καθαρισμού, να συναινούν και να επιδεικνύουν ανοχή στους τακτικούς ή έκτακτους ελέγχους, αυτοψίες και ενέργειες των αρμοδίων οργάνων του οικείου Δήμου και των αρμόδιων πυροσβεστικών υπαλλήλων για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς. Στο πλαίσιο αυτό, καλούνται μέχρι την 30η Απριλίου εκάστου έτους, να προβαίνουν σε καθαρισμό των χώρων που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας και να συντηρούν αυτόν, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μαΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους.
2. Οι υπόχρεοι, μετά την ολοκλήρωση του αρχικού καθαρισμού, καθώς και της συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, δύναται ενημερώνουν σχετικά τον οικείο Δήμο με κάθε πρόσφορο μέσο. Ενδεικτικό υπόδειγμα της ως άνω δήλωσης αποτυπώνεται στο Παράρτημα Α της παρούσας.
Άρθρο 5
Κυρώσεις - Αυτεπάγγελτος καθαρισμός
1. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων στην εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού και συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, επιβάλλεται ή καταλογίζεται αντίστοιχα εξ ολοκλήρου στον/στους υπόχρεους από τον οικείο Δήμο:
α. πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ,
β. δαπάνη του αυτεπάγγελτου καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών.
2. Εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την επίδοση, θυροκόλληση ή κοινοποίηση της Πράξης Επιβολής Προστίμου, ο παραβάτης δύναται να υποβάλλει έγγραφη ένσταση στον οικείο Δήμο, παρελθούσης δε άπρακτης της ως άνω προθεσμίας και εφόσον η υποβαλλόμενη ένσταση δεν έχει γίνει αποδεκτή, το επιβληθέν πρόστιμο οριστικοποιείται. Στην περίπτωση συμμόρφωσης εντός της άνω προθεσμίας με την υποχρέωση καθαρισμού, ο οικείος Δήμος εκδίδει απόφαση μείωσης έως και 50% του προς επιβολή προστίμου. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου Δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις.
3. Μετά το πέρας της δεκαήμερης προθεσμίας ή εφόσον έχει υποβληθεί ένσταση η οποία δεν έχει γίνει αποδεκτή, ο οικείος Δήμος υποχρεούται εντός πέντε (5) ημερών σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς.
4. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος Δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση τυχόν συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς και βάσει αυτής, υποχρεούται σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων για την άρση του κινδύνου (Παράρτημα Γ’).
5. Σε περίπτωση μη ανεύρεσης των στοιχείων των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων παραγράφων του παρόντος άρθρου εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου και των προθεσμιών που αναφέρονται σε αυτήν.»

Σύμφωνα με την υποπερ. 26 περ. β’ παρ. Ι του άρθρου 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114), ισχύουν τα εξής:
«26. Η μέριμνα για την εκπλήρωση της υποχρέωσης καθαρισμού των ιδιοκτητών, νομέων, επικαρπωτών, μισθωτών και υπομισθωτών, από την 1η έως την 30ή Απριλίου εκάστου έτους, καθώς και της υποχρέωσης συντήρησης καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, ήτοι από την 1η Μaΐου έως την 31η Οκτωβρίου εκάστου έτους, για την αποτροπή κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς ή ταχείας επέκτασής της, επί οικοπεδικών και λοιπών ακάλυπτων χώρων σε περιοχές εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εντός ορίων οικισμών χωρίς εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, επί εκτάσεων που βρίσκονται εντός ακτίνας εκατό μέτρων (100 μ.), από τα όρια των ανωτέρω περιοχών, καθώς και επί εκτός σχεδίου γηπέδων με κτίσμα. Η ως άνω μέριμνα, περιλαμβάνει ιδίως την ενημέρωση των υπόχρεων από τον οικείο δήμο, έως την 31η Μαρτίου εκάστου έτους, με κάθε πρόσφορο μέσο για το περιεχόμενο της υποχρέωσης καθαρισμού, την εξέταση σχετικών καταγγελιών, την αυτεπάγγελτη αυτοψία και την επιβολή προστίμου κατά την παρούσα.

Ο οικείος δήμος, καθ’ όλη τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου, μεριμνά για τη διενέργεια αυτοψίας. Αν οι υπόχρεοι προς καθαρισμό δεν συμμορφωθούν, ο δήμος επιβάλλει πρόστιμο πενήντα (50) λεπτών του ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, με ελάχιστο ποσό τα διακόσια (200) ευρώ. Κατά του προστίμου ο ενδιαφερόμενος δύναται να υποβάλει ένσταση στον δήμο εντός αποκλειστικής προθεσμίας δέκα (10) ημερών. Εάν αυτή δεν γίνει αποδεκτή, εντός προθεσμίας πέντε (5) ημερών ο δήμος προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των χώρων αυτών, κατά προτεραιότητα, βάσει του κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς. Ειδικά για περιφραγμένους ή επαρκώς περιτοιχισμένους χώρους του πρώτου εδαφίου και σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των υπόχρεων για καθαρισμό τους, ο οικείος δήμος, ταυτόχρονα με την επιβολή του προστίμου, αιτείται προς την κατά τόπο αρμόδια Πυροσβεστική Υπηρεσία τη διενέργεια αυτοψίας για τη βεβαίωση συνδρομής υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή ταχείας επέκτασης πυρκαγιάς, και βάσει αυτής, προβαίνει σε αυτεπάγγελτο καθαρισμό των ως άνω χώρων για την άρση του κινδύνου. Αν δεν βρεθούν τα στοιχεία των υπόχρεων, ακολουθείται η διαδικασία των προηγούμενων εδαφίων, εξαιρουμένης της διαδικασίας επιβολής προστίμου. Σε επείγουσες περιπτώσεις άμεσου και ιδιαίτερα υψηλού κινδύνου πρόκλησης ή επέκτασης πυρκαγιάς, ο οποίος διαπιστώνεται με σχετικό έγγραφο της οικείας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της διαδικασίας των προηγούμενων εδαφίων, ο επείγων αυτεπάγγελτος καθαρισμός για την άμεση άρση του κινδύνου. Σε κάθε περίπτωση αυτεπάγγελτου καθαρισμού, καταλογίζεται εξ ολοκλήρου στους υπόχρεους, από τον οικείο δήμο, η δαπάνη καθαρισμού του χώρου και απομάκρυνσης των υλικών. Η δαπάνη και το πρόστιμο αποτελούν έσοδα του οικείου δήμου και εισπράττονται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις. Ειδικότερα θέματα σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής των ανωτέρω και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια καθορίζονται με πυροσβεστική διάταξη σύμφωνα με το άρθρο 167 του ν. 4662/2020 (Α’ 27). Με την παρούσα δεν θίγεται το από 13/22.4.1929 π.δ. (Α’ 153)